TW
0

La versió nipona de l'existencialisme de Boris Vian i la nova nissaga d'espies de John Le Carré convertiren ahir aquests escriptors en els protagonistes de la Berlinale, que posà fi a la seva cinquena jornada amb la projecció d'Hannibal. La primera pel·lícula del dia sotmesa al criteri del jurat fou El sastre de Panamà, realitzada per John Boorman i produïda per John Le Carré, coautor del guió.

«No sé què els haurà semblat, però a mi la pel·lícula m'agrada», declarà Le Carré després de la projecció de la cinta, que no aixecà les passions de la crítica internacional, com s'esperava, tot i l'agilitat dels diàlegs, el seu humor innegable i la interpretació dels seus protagonistes, Pierce Brosnan i Geoffrey Rush.

Rodada parcialment a Panamà, el film respon a una manera de fer cinema de suspens clàssica però li manca la màgia dels relats d'espies amb el segell de Le Carré duits a la pantalla durant els anys de Guerra Freda. És possible que amb la Le Carré, qui comparegué acompanyat de Boorman i Rush, digué que El sastre de Panamà no és una sàtira d'espies escrita per un escriptor orfe de la Guerra Freda sinó «un relat que combina el suspens amb l'humor i la crítica a uns governs que es creuen redemptors».

En un format molt diferent i amb un ritme molt més pausat, el realitzador japonès presentà Chloé, basada en L'escuma dels dies, novel·la del polifacètic escriptor francès Boris Vian. El film, de gran estètica visual i que va supusar caiguda del teló d'acer els espies hagin perdut força en termes de relat, però hi són.