Neix, tal dia com avui, a Greenville, Carolina del Sud, John
Broadus Watson, que estudià psicologia a la universitat de Chicago
i entrava a formar part del claustre de professors d'aquella
mateixa institució el 1903, i fou nomenat professor de psicologia
experimental i comparada a la universitat Johns Hopkins cinc anys
després.
Es dedicà, aleshores, a fer moltes experimentacions extensives
de comportament animal i així mateix treballà en el tema dels
reflexos condicionats que ja havia descrit Pavlov. Explicà que en
l'estudi dels animals no hi ha manera de produir motivacions
mitjançant introspecció que permet d'entrar a l'inconscient.
Només hi pot ser observat el comportament real. Havent
traslladat aquest punt de vista a l'estudi de la psicologia humana,
desenvolupà una teoria diametralment oposada a la de Freud,
aleshores molt de moda.
Fundà l'escola de psicologia del comportament i explicà que
aquest es podia demostrar en termes de reflexos condicionats, de
manera que fins i tot l'herència podia tenir un paper secundari.
Tant els animals com l'home, observats per Watson, eren màquines
molt complicades que reaccionen d'acord amb els lligams de la seva
conducta nerviosa, alterada o condicionada per les
experiències.
Idees que molts psicòlegs actuals consideren massa extremistes
però que no manquen d'un fons de veritat. Era l'any 1924 quan
Watson deixà el món acadèmic i ocupà un lloc d'alt executiu en una
agència publicitària. Convertí aleshores aquella activitat en
psicologia aplicada i transformà el sector.
És clar que la tècnica publicitària, avui en dia, es defineix
com una «ciència» moderna basada en l'estudi de la psicologia
individual i col·lectiva. Constitueix una nota característica de la
vida i la societat d'aquest moment. Però també en els anys 20 i 30
en els Estats Units, amb tota mena de mitjans de difusió. Fins i
tot la literatura «negra» d'aquell temps s'hi inspirava. Com no
recordar aquella novel·la de Dorothy L. Sayers, La mort d'un agent
de publicitat i tantes altres portades al cinema?
Els mateixos gratacels eren una veritable exposició de rètols
publicitaris, la majoria lluminosos. Gratacels i no gratacels.
«Era un edifici de sis pisos per oficines, fet en la seva major
part de vidre, i brillava amb la llum reflectida pel sol com un
palau encisat que hagués estat duit allà d'un conte de Hans
Christian Andersen al Boulevard Wilshire, de la nit al matí. Tot
era nou; fins i tot la placa de bronze que deia: Cadenza Films,
INC, en lletres gòtiques modernes... Tot era tan lleuger, que quasi
tenia por d'aturar-me en qualsevol indret que no fos el centre
precís de l'elevador, com si perdés l'equilibri i es convertís en
una mena de curiositat arquitectònica que rivalitzava amb
l'original de Pisa...».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.