Johann Christoph Friedrich von Schiller (Marbach amb Neckar,
1759-Weimar, 1805) publica La doncella d'Orleans, ambientada en la
figura i l'època de Joana d'Arc. Ja a la meitat del segle XVIII el
preromanticisme mirava els passats episodis de la història medieval
amb predilecció. Com diu un crític, «Schiller, amarat d'aquest
sabor, tria la donzella d'Orleans, Joana d'Arc i escriu una
tragèdia amb inspiració d'eternitat.
Així, en aquesta obra que va merèixer els elogis del geni
alemany del seu temps, Goethe, els personatges fonamentals desfilen
al davant del lector o espectador arrossegats per l'ambient tràgic
que els indueix a cometre actes que cap consideració no podrà
aturar...».
I així és. L'obra ens atreu des del primer moment, ens llança
enmig del drama i ens fa viure aquells dies difícils. La donzella
d'Orleans forma part de tot un procés de producció teatral que va
des de la peça Amor i engany (1784) fins a Guillem Tell (1804),
passant per la trilogia de Wallestein, Maria Stuard, La nuvia de
Messina i la que comentam. El missatge de Schiller a través de la
seva obra es relaciona amb la seva concepció de la societat, segons
la qual, és a través de la bellesa com s'aconsegueix la llibertat i
la millora ha de venir per l'esforç individual i d'aquí que
l'artista és qui es troba en les condicions òptimes per poder
atènyer aquesta finalitat. Però tornem a l'obra i observem els mots
del propi personatge, Joana d'Arc, quan acompanyada pels consellers
i per nombrosos cavallers que van omplint el fons de l'escenari,
avança amb dignitat i dirigeix la mirada a tots els presents:
«Joana és el meu nom, venerable senyor; nascuda a terres del meu
rei a Domremy, a la diòcesi de Toul, sóc la filla humil d'un humil
pastor, i la meva infantesa ha passat guardant els ramats de mon
pare. Així i tot sentia parlar amb freqüència d'un poble d'illencs
que havia travessat les aigües de la mar per fer-nos els seus
esclaus i imposar-nos per força un amo estranger, un amo que no vol
el poble. Sentia dir que ja París, la gran ciutat, estava en mans
d'aqueixa gent, que també es faria senyora de tot el regne.
Aleshores vaig pregar Maria, Mare de Déu, que allunyàs de nosaltres
la vergonya del jou estranger i que ens conservàs el nostre rei. A
l'entrada del poble on jo he nascut hi ha una molt vella imatge de
la Santa Verge, cap a la qual molta gent fa pietoses
peregrinacions, i prop d'aquesta imatge es troba una vella alzina
molt famosa pels seus miracles; i jo tenia gran plaer a pasturar
els meus ramats a l'ombra d'aquella alzina doncs el meu cor m'hi
atreia, i quan es perdia en les desertes muntanyes algun dels meus
anyells, mai no deixava de descobrir en somnis on aquell es
trobava, sempre que m'hagués adormit sota aquella alzina. Una nit,
asseguda sota aquest arbre en pietós recolliment, jo feia esforços
per tal d'evitar la son, quan, de sobte, se m'aparegué la Santa
Verge, que duia una espasa i una bandera, i anava, endemés, vestida
de pastora, com jo. Va dir: Joana, sóc Jo; aixeca't, deixa els teus
anyells; Déu et crida cap a altres deures. Pren aquest estendard,
cenyeix-te aquesta espasa, extermina els enemics del teu poble i
condueix a Reims el fill del teu senyor i corona'l amb la reial
corona...».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.