Parlem aquesta setmana, aquí, d'aquest tema tan nadalenc. I
comencem amb l'anècdota dels oracles o Llibres Sibil·lins, una
col·lecció de textos relatius al futur de l'antiga Roma, composts
per la Sibil·la de Cumas i venuts a Tarquí, «el Superbiós», setè i
darrer rei de Roma, a qui la tradició fa regnar del 534 al 510
abans de Crist, un monarca que governà amb violència i
arbitràriament contra l'aristocràcia romana i fou enderrocat per
Brutus i Tarquí Colatí.
Tanmateix, els llibres sibil·lins foren cremats accidentalment
l'any 671 de Roma, 84 abans de Crist, quan l'incendi del temple de
Júpiter Capitolí, serien reemplaçats. Eren tres llibres amb les
respostes de la sibil·la i exerciren gran influència en la vida
religiosa de Roma, essent consultats en circumstàncies
extraordinàries. Estaven escrits en hexàmetres grecs sobre tela. Ja
és sabut que a l'època, és a dir, la llarga etapa històrica
clàssica, era anomenada sibil·la la sacerdotessa a la qual
s'atribuïa el do de predir el futur.
Segons la mitologia, era inspirada per Apol·lo per tal que fos
portaveu de la seva voluntat en els oracles. La primera, que donà
el seu nom a les altres, fou, segons la llegenda, filla de Zeus i
de Lamia, o en una altra versió, del troià Dardà i Neso. La segona,
Heròfila, nascuda a Troia, era filla de Teodor i d'una nimfa
anònima, i profetitzà la guerra que destruiria aquella famosa
ciutat.
Altres sibil·les molt conegudes foren la ja esmentada de Cumas i
les de Líbia, Frígia, Samos, Delfos i Eritrea.
Imaginem aquella Demòfila i Amaltea tot pronunciant els seus
oracles dins la tenebrosa cova de Cumas, que es trobava no gaire
lluny d'aquella ciutat de la Campània, antiga colònia grega fundada
pels eubeus.
Miquel Àngel, en una de les pintures de la Capella Sixtina, del
Vaticà, ens ha deixat una hermosa pintura que representa la
Sibil·la de Delfos en actitud de llegir un dels seus oracles.
I sembla que aquest nom, «Sibil·la», existí amb una certa
freqüència durant la nostra Edat Mitjana i és ben coneguda aquella
Sibil·la de Fortià, que fou reina de la corona d'Aragó de 1377 a
1387. Amant del rei Pere IV el Cerimoniós, en quedar aquest vidu de
la tercera esposa Elionor de Sicília, el 1375, va contreure
matrimoni amb el monarca.
Diuen les cròniques que afavorí la petita noblesa i la
menestralia urbana. Això li valgué l'enemistat de l'aristocràcia
alta i en morir Pere IV, Joan I El Caçador, que el substituí en el
tron i que era fill de l'esmentada Elionor de Sicília, li obrí
procés i la va obligar a fer la renúncia de totes les seves
possessions. Morí el 1406.
I a nosaltres ens ha restat la tradició medieval de la sibil·la
nadalenca, que des de la trona de l'església, la nit de Nadal, ens
pronostica totes les dissorts apocalíptiques i talla l'aire
fresquet, de vegades amb gelabror àrtica, depèn dels corrents que
hi hagi dins el temple, amb un cop d'espasa.
La seva forma de cantar, morisca, oriental, és una autèntica
relíquia del nostre patrimoni cultural.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.