Els habitants de Binissalem poden aquests dies gaudir d'una
oportunitat excepcional. Com si tornassin vint-i-cinc anys enrere i
s'instal·lassin al 1976, tenen cada horabaixa una cita amb un
episodi de la sèrie de televisió espanyola Bearn o la casa de las
muñecas, a la Fundació Casa Museu Llorenç Villalonga, escriptor que
va ser l'autor del llibre telenovel·lat en aquell moment. Segons
manifestà ahir a Palma Lluís M. Güell, director de la sèrie, és
molt més que l'adaptació d'un llibre, és «un recorregut pausat per
un text».
Tot i la seva gran fidelitat al text originari de l'escriptor
mallorquí, Llorenç Villalonga, (hi ha escenes que es poden seguir
amb el llibre a la mà com si fos un missal, segons el director
català) aquesta telenovel·la resulta «clau per entendre l'evolució
de la televisió des dels 70 fins ara» apuntà Catalina Sureda, la
directora de la Casa Museu Llorenç Villalonga de Binissalem.
En la manera de fer, en la producció del moment significà un pas
endavant. «De forma excepcional es va crear un equip específic per
fer aquesta feina», digué Güell, qui també afegí que «va ser una
gran producció perquè es van fer molts decorats i per primer cop es
va rodar en exteriors». Un altre gran pas fou treballar de manera
pionera amb una gravació feta amb un vídeo portàtil, «que no era
gens portàtil», puntualitzà Güell, un format en aquella època més
propi de l'informatiu i el reportatge.
Punt de referència també gràcies al seu contingut. «Els seus
personatges tenien una saviesa extraordinària impensable en la TV
d'avui dia». Una manera d'apropar els espectadors a textos de gran
qualitat, «així llegien aquests llibres». Una obligació que té la
televisió pública envers els telespectadors, en opinió de Güell.
Una afirmació fruit d'una reflexió que ha duit el director català a
demanar-se «quines són les estratègies que s'han seguit per
determinar que allò que agrada al públic és un retrat domèstic, pot
ser massa domèstic de la societat».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.