TW
0

El president sud-coreà, Kim Dae-Jung, premi Nobel de la Pau 2000, declarà ahir en el seu discurs a la batlia d'Oslo que consagrarà la resta de la seva vida a la defensa dels drets humans. El president de Corea del Sud ha merescut aquest guardó pels seus esforços a favor «de la democràcia a Corea del Sud i a Àsia oriental en general, i per la pau i la reconciliació amb Corea del Nord en particular». En aquest sentit, Kim Dae-Jung afirmà que li hagués agradat compartir-lo amb el seu homòleg del Nord, Kim Jong Il. «Estic infinitament agraït per aquest honor, però pens en les nombroses persones que s'han entregat a la democràcia i al somni de la unificació nacional. Per això, l'honor és per a ells», digué.

En la seva dissertació d'agraïment, i davant el miler d'enviats especials al saló d'actes de l'Ajuntament d'Oslo, Kim afirmà que la unificació de les dues Corees «pot esperar fins que ambdues parts es trobin a gust per convertir-se en un sol país», afegí. Set dels 13 premis Nobel de la temporada 2000 que foren entregrats ahir a Oslo i Estocolm han estat per a nord-americans.

En la present edició, el Nobel de Literatura va ser per a l'escriptor xinès Gao Xingjian; el d'Economia ha estat per als nord-americans James Heckman i Daniel McFadden, dos especialistes de microeconomia; el de Física per a tres pioners de les noves tecnologies de la informació, el rus Jaures Alferov, l'alemany Herbert Kroemer, i el nord-americà Jack Kilby. Pel que fa al Nobel de Química fou per als també nord-americans Alan Heeger i Alan MacDiarmid, i el japonès Hideki Shirakawa, que demostraren que el plàstic pot conduir l'electricitat. El de Medicina ha estat atorgat a Paul Greengard, Eric Kandel i a Arvid Carlson.