La Scala obre l'any Verdi amb un èxit envoltat per la polèmica

TW
0

La Scala de Milà obrí dijous la seva temporada d'òpera amb Il trovatore, de Giuseppe Verdi, que, sota la direcció de Riccardo Muti, aconseguí grans aplaudiments, però també algunes xiulades de protesta, ja que està evoltada de polèmica. Gairebé deu minuts d'aplaudiments foren el colofó de la representació, repartits per a Muti en la seva doble condició de director de La Scala i de l'orquestra, i també per a l'argentí Hugo de Ana, autor de l'escenografia i el vestuari, i per als intèrprets.

Leo Nucci, Violeta Urmana, Barbara Frittoli i Salvatore Licitra, aquests dos darrers debutants en Il trovatore, foren els cantants principals del muntatge que obre l'any Verdi, quan falta poc més d'un mes perquè es commemori el primer centenari de la mort del compositor. La crítica sempre ha considerat Il trovatore com una de les òperes més difícils, però a judici dels assistents a la funció de La Scala l'elecció que Muti féu dels artistes fou encertada. Però des dels llunyans seients s'escoltaren algunes xiulades en part conseqüència d'una polèmica prèvia, consistent en la decisió de Muti de ser fidel a la partitura original.

Això es plasmà en sons més suaus de les notes i en la supressió del famós do de pit que culmina l'ària Di quella pira, cantat pel trovador. Muti retirà aquest recurs, que Verdi no escrigué però que molts directors han inclòs després, per donar més efectisme al passatge, cosa que no agradà a alguns tradicionalistes.