Jordi Bibiloni ens proposa un viatge per la història del tramvia

L'Ajuntament prepara la publicació del seu llibre per a l'any que ve

TW
0

El departament de Cultura de l'Ajuntament de Palma ha posat en marxa una iniciativa per donar a conèixer la història i l'evolució dels tramvies a Palma. El consistori palmesà ha donat suport a Jordi Bibiloni per a l'elaboració i posterior publicació "que és durà a terme l'any que ve" del llibre Tramvies de Palma 1891-1959. Aquest volum es remunta a la instal·lació a Palma del primer tramvia de mules l'any 1891 i ens transporta fins a la desaparició del darrer tramvia elèctric en un recorregut, il·lustrat amb imatges d'aquell temps, pels 68 anys de vida, anècdotes i evolució d'aquest mitjà de transport per a la nostra ciutat.

Tal com assegura l'autor, el tramvia fou un dels mitjans de transport més populars de la primera meitat del segle. Jordi Bibiloni ens recorda que l'electrificació arribà una mica tard. L'any 1900 ja s'havia instal·lat en ciutats com Barcelona o València, però a Palma el projecte d'electrificació no s'inicià fins a deu anys després, tot i que no començà a funcionar fins l'any 1916.

A Palma hi hagué més de 50 quilòmetres de vies, repartides en deu línies organitzades d'una forma radial. Gairebé totes elles sortien del centre de Palma i es dirigien a les principals barriades de la ciutat, que d'aquesta manera quedaven perfectament comunicades.

Per Jordi Bibiloni, les causes de la desaparició del tramvia apunten un creixement de la població, l'aparició dels cotxes, la falta d'adaptació a les noves necessitats i l'antiguitat i deteriorament dels vehicles i les infraestructures, que mai no foren renovades. El fet de ser un transport lent motivà que fos poc rendible per a l'empresa.