Paquito D'Rivera oferí el millor d'ell tant dins com fora de l'escenari. | Y.A.

TW
0

Fernando Trueba assegurà d'ell que «és una enciclopèdia vivent del jazz i de la música cubana». L'oscaritzat director de cinema espanyol es referia a la figura del músic cubà Paquito D'Rivera, qui ahir, com a punt i final de l'extens programa de concerts i actes culturals del Dijous Bo 2000, oferí un concert en el Teatre Principal d'Inca que delectà tots els espectadors que ompliren la sala amb els temes que integren el seu darrer disc Live i amb la peça que interpreta en la pel·lícula de Trueba Calle 54. El genial músic improvisà durant el matí una petita roda de premsa gràcies a la qual podem conèixer més detalls de la seva persona i la seva música.

"Què ens ofereix el vostre nou treball discogràfic?
"El meu darrer àlbum és una col·lecció de peces tradicionals i contemporànies que inclouen distints gèneres de la música de Llatinoamèrica dins de la música del jazz.

"Sembla que darrerament la gent ha agafat por del jazz. És una música massa cerebral?
"Jo crec que hi ha de tot un poc. Hi ha públic per a tot. Per mi personalment em resulta més complicat escoltar segons quines beneitures del pop. El jazz és una música per a la gent que li agrada la bona música.

"Com ha estat l'aportació dels llatins al jazz?
"Des de fa molt temps es ve parlant del toc llatí dins la música nord-americana. La presència dels músics d'origen llatí en el jazz ha estat present des de sempre i a més aquesta influència amb el temps ha anat «in crescendo».

"Es comenta molt ara que tot allò llatí està molt de moda. Quins són els perills i els avantatges d'aquesta afirmació?
"No té cap perill, tot són avantatges. La nostra presència ajuda a comprendre millor les nostres arrels. Les coses han canviat, ja que durant molt temps si un deia que era llatí, del sud de la frontera, li cantaven a un La cucaracha.

"Molta gent ho veu així, però vós us considerau un embaixador musical de Cuba?
"No. No ho crec, ja que fa vint anys que no estic a Cuba. I només tornaré a la meva terra quan no hagi de demanar permís per entrar-hi.

"Fa poc publicàreu la novel·la «Mi vida saxual», quin plaer trobau en la literatura?
"A mi em fascina, des de petit sempre m'ha agradat molt escriure coses que no puc dir parlant o tocant. Precisament ara he acabat una novel·la titulada En tus brazos moreno, títol que forma part de la lletra del meu bolero favorit, que és «Noche cubana».

"Vós heu estat un nin precoç...
"Un nin precoç i procaç. Mon pare era músic, un saxofonista clàssic, i venia instruments musicals. Vaig conèixer diversos músics que venien a casa a comprar instruments, entre ells Pedrito, el marit de Celia Cruz. Era inevitable que no se'm despertàs l'interès per la música.

"De qui heu rebut les influències més fortes durant la vostra trajectòria professional?
"De tanta gent... Començant per mon pare, que era un saxofonista clàssic que li agradava el jazz. No tenia talent per improvisar, però li agradava la música de Duke Ellington, Lester Jones i de Benny Goodman. Jo he crescut escoltant tot tipus de música i he tingut i continu tenint influències de molta gent.

"En la vostra ja llarga carrera, encara us queda algun deute pendent?
"Sí. M'agradaria molt poder tocar novament algun dia en el meu país. Que entre les distintes aturades d'una gira hi estigui L'Havana.

"També es comenta molt que vós sou una de les poques persones que heu aconseguit dominar totes les gammes de la música sud-americana...
"Jo no crec que les domini totes, però almenys ho intent. Intent entendre la manera de pensar de cada poble. Hi ha moltes similituds entre tots els pobles de Llatinoamèrica, però també hi ha moltes diferències, igual com passa aquí a Espanya. No és el mateix la música d'un andalús que la d'un gallec, tot i que són d'un mateix país.

"Com fou la vostra experiència amb Fernando Trueba en la pel·lícula «Calle 54»?
"Fantàstica. Trueba és una persona excel·lent i un gran director. Com que la seva pel·lícula era de caire documental sobre el jazz llatí, jo vaig escriure i interpretar una «suite» que inclou molts elements de la música de Llatinoamèrica. L'experiència fou molt divertida i vaig passar molt bones estones, sobretot amb Charo Domínguez, a qui admir molt.

"Al llarg de la vostra carrera ja heu rebut un parell de Grammys...
"Sí, dos o tres, però jo no treball pels premis, però com digué l'altre dia Sara Montiel en el Festival de Huelva: «agraesc molt qualsevol reconeixement a la meva feina, però hi ha massa premi entregat a gent que no s'ho mereix i massa rpemi no entregat a gent que si ho mereix». Jo agraesc els premis, però no m'impressionen. Un premi és l'opinió d'un jurat i les opinions són com els culs: tothom en té un i fa pudor.