Marco Antonio Colonna i Ottaviano Preconio, arquebisbes de
Tarento i Palerm, respectivament, i Diego Paiva de Andrade,
predicador portuguès, signen sengles documents, durant el concili
de Trento, en aprovació de la Guia de Pecadors, l'obra més
emblemàtica de fra Lluís de Granada, el nom del qual abans d'entrar
en religió era Lluís Sarrià.
Frare de l'orde de Sant Domènec, havia nascut a Granada el 1504,
de pares molt pobres, sa mare vídua era bugadera en un convent i
l'infant ja fou atret per la vocació religiosa. Morí el 1588 a
Lisboa i alguns dels seus biògrafs el fan descendent de gallecs i
concretament del poble de Sarria (sense accent), a Lugo. Segons
això, els seus pares haurien emigrat a Granada en ocasió de les
repoblacions que tingueren lloc després de la conquesta de 1492.
Però també podríem pensar en la presència de catalans en aquell
moment a la zona, que, fins i tot, donaren lloc a topònims, com
aquella vila que encara conserva el nom de Castell de ferro. No
oblidem que Sarrià, així, amb accent, és un llinatge català i també
un poble del Gironès i, encara, un barri de Barcelona. Callosa d'En
Sarrià, és, per altra banda, el nom de la vila d'una comarca de la
Marina, en el País Valencià. Tanmateix la procedència del cognom es
concreta, segurament, en un gentilici llatí, «Sarianus» o
«Sarrianus», derivat del nom personal «Sarius» o «Sarrius». A més
de la seva Guia de Pecadors (1556), escrigué entre d'altres obres,
el seu no menys famós llibre Símbol de la Fe (1682). Però és a la
Guia de Pecadors, en la qual es manifesta més clarament com a
teòleg i místic. Podem transcriure'n, com a botó de mostra, un
fragment del capítol XXV, dedicat a tots aquells que retarden la
conversió o l'empenediment per a la darrera hora de la seva vida,
sense pensar que per molta misericòrdia que Déu ens vulgui tenir,
hi ha d'haver també la justícia divina, puix el nostres actes, en
aquesta existència mortal, afecten la vida i la llibertat dels
altres.
Diu: «Crec veritablement que són innombrables les ànimes que per
aquest camí s'han perdut, o almanco així es va perdre aquell ric de
l'Evangeli, de qui escriu Sant Lluc que, com hagués aconseguit molt
bé la collita d'un any, es planteja la pregunta: Què faré amb tanta
hisenda? Derruiré els dipòsits de blat i en faré de més grans, per
guardar tot aquest gra i, fet això, parlaré amb la meva ànima i li
diré: Aquí tens, ànima meva, molts béns per a molts anys. Ja que
així és la cosa, menja, beu i passa-t'ho el millor que puguis,
dona't la bona vida. I estant el dissortat fent aquests comptes,
sentí una veu que li deia: Boig , més que boig! Aquesta nit et
demanaran l'ànima i tot això que tens guardat, per a qui serà?
Doncs... És la major bogeria que un home vulgui disposar de la seva
autoritat per decidir el que li ha de passar en el futur, com si
tingués en la seva mà la presidència dels temps i els moments que
el Pare Etern té posats en el seu poder... Sanitós consell ens dóna
l'Eclesiastès quan diu: Fill, no tardis a convertir-te al Senyor, i
no esperis dia rere dia per fer-ho, doncs sobtadament sol venir la
seva ira, i t'ha de destruir en el temps de la revenja».
Mots que en aquella època degueren commoure molts lectors.
Penetrant, afable i cordial, independent i digne, amb gran vocació
per a l'estudi i l'escriptura, un extraordinari amor a la natura,
una curiositat sempre desperta i pròpia del renaixement, són
característiques de Fra Lluís.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.