El periòdic El Barbero Municipal, de Rianxo, Galícia, culpa
encara els catalans de l'extinció de la sardina en aigües d'aquella
zona, ja que els «arrastres» se'n duien les cries.
Sembla que aquesta tensió entre gallecs i catalans en aquell
municipi era una cosa històrica i era viva ja ben avançat el primer
terç del segle XX.
Existeix d'aquella època una dita: «Dalle, dalle que é de
catalán», expressió molt viva i normal entre patrons i pescadors.
Aquesta història, però, es remunta cap al 1780, quan un estol de
pescadors catalans s'estableixen o s'instal·len a la zona
«rianxeira», on el peix és abundant.
El tema és molt ben explicat per l'historiador J.A. Duran: «Ara
bé, el conflicte més conegut és, sens dubte, el divuitè de
l'arribada dels catalans, encara que per a la seva comprensió convé
no perdre de vista l'analogia amb altres antics i recents. La
novetat que presenta la nova història potser es redueixi a
l'anècdota que els homes que utilitzen la 'jabega' són,
precisament, catalans, això és, gents d'un altre Regne i no de
Galícia, i que per això mateix vénen a inserir-se, com a colons, en
els sistemes tradicionals d'explotació i en el 'statu quo' de les
pesqueres gallegues. Com en els conflictes antics, la disputa és
pluridimensional: té un aspecte tècnic, com tot art de pesca, que
remou arguments no només tècnics, sinó també econòmics, socials i
culturals». Efectivament, en aconseguir captures importants, amb la
xarxa que en diuen «aparello» o «jabega», els pescadors catalans
aconsegueixen un mercat més extens, abaraten els preus,
introdueixen contractacions per temps definit i per un salari,
industrialitzant aquestes activitats...
Recordem que la «jabega», en gallec «aparello», és xarxa, amb
cap en terra, sistema d'arrossegar, utilitzat pels catalans, era
contrari al de la xarxa de «xeito», art espontani de deriva,
aparell tradicional de les costes gallegues. I encara en el Barbero
Municipal, un any després, novembre del 1911, es feia referència al
violent enfrontament entre «xeitos» i «tarrafas», un art de
«cerclat», que també utilitza embarcacions a vapor a la Ria de
Muros. Hi hagué trets d'escopeta, manifestacions i intervenció de
la Guàrdia Civil. Una violència que ja s'havia produït mig segle
abans entre «xeiteros» i «traiñeiros» (art de «cerco de jareta») i
és curiós, als ulls de l'historiador J.A. Duran, que en la brega
contra les «traíñas», tant en les seves modalitats nocturnes com
diürnes, hi figuren sempre llinatges catalans, concretament els
Goday de la ria d'Arosa i de Rianxo.
Sembla ser que la nissaga dels catalans de cognom Goday és la
més significativa, especialment si consideram que aquesta família
inaugurà a la zona la primera fàbrica conservera.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.