Es constitueix a Cartagena l'Escola Torpedista i la Marina
espanyola encarrega a l'empresa Yarrow la construcció de la
torpedinera Pollux i a les drassanes de La Seyne la de Castor i,
finalment, a les de Cartagena la d'una tercera anomenada Aire. Són
petites unitats d'entre vint-i-cinc i trenta tones que desenvolupen
una velocitat de vuit a quinze nusos. Aquestes tres naus formen
durant algun temps la Brigada Torpedista de Maó i compleixen les
seves funcions amb tota normalitat.
Cinc anys després la Marina veu que cal comptar amb
torpedes-automòbils, els quals han de ser llanxats des
d'embarcacions més modernes i així, el govern encarrega a les
instal·lacions de Poplar, que pertany a la casa Yarrow, la
construcció del Retamosa, de setanta tones, entregat el 1886 i que
seria donat de baixa el 1900. Comptava amb una màquina de setanta
HP que li permetia de navegar a més de vint nusos però amb una
autonomia massa curta. Seguí el programa naval i altres torpediners
espanyols foren el Barceló, dedicat a la memòria del nostre gran
mariner i corsari mallorquí, Antoni Barceló, un heroi del segle
XVIII, el Habana, el Julián Ordóñez i l'Acevedo, aquests dos
construïts a les famoses drassanes de Chiswick de la Companyia
Thornycroft i tenien unes característiques molt semblants al
Retamosa però amb una màquina de sis-cents HP el Julián Ordóñez i
cinc-cents vuitanta-set l'Acevedo, ambdós amb una velocitat punta
de vint nusos. Estaven armats amb dos tubs llança torpedes a proa
de 350 mm, i un parell de canons de tir ràpid de 37 mm.
Aquests torpediners, qualificats de «primera classe», serien
baixa en les llistes de l'Armada el 1913. Des de la invenció del
torpede Whitehead, perfeccionat el 1868, es descobrí que cap
esquadra de les potències navals podia mancar d'aquella arma
terrible, capaç de fitorar les cuirasses dels grans vaixells de
guerra i Anglaterra, França, Itàlia o Alemanya posaren en aquells
projectes tot el seu enginy. Ja comptava Espanya amb un estol de
deu torpediners entre 1883 i 1887, alguns construïts com el Rigel a
les drassanes de Bremen per l'empresa Aktien Gessellschaft, quan es
decidí fer-ne en el país de més moderns, amb sistema de torpedes
automòbils.
El prototipus fou el que anomenaren Ejército, fet en les
instal·lacions de La Graña de la Companyia Otero, Gil y Cía.
Realitzat el 1887 per un cost de dues-centes mil pessetes,
desplaçava seixanta tones i tenia una màquina de triple expansió
que desenvolupava sis-cents HP amb els quals aconseguia els devuit
nusos. El seu armament, semblant al de les altres unitats, tenia
dos tubs a proa per a torpedes de tres-cents cinquanta mil·límetres
i estava armat amb dos canons de tir ràpid de trenta-set
mil·límetres. Tanmateix seria donat de baixa el 1900 i la seva
caldera es faria servir en el canoner Cóndor, de seixanta-tres
tones. Què havia passat? Per què tan curta vida d'aquelles naus? La
cosa estava ben clara. Els submarins guanyaven la batalla tècnica.
Poder llançar els torpedes des de les profunditats, sense ser
vists, deixava en posició d'inferioritat els torpediners.
Potser seria curiós recordar aquí aquella pel·lícula, The
African Queen, la història d'aquell petit i vell vapor que baixava
pel riu Ulanga amb dos passatgers, unes caixes de whisky i unes
bombones de gas d'un cert poder explosiu, en què la protagonista,
encarnada en Katharine Hepburn, va convèncer el personatge masculí,
Humphrey Bogart, per tal que aquest convertís la seva estimada nau
en una improvisada llanxa torpedinera. Film de Houston i novel·la
de Forester.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.