Després de la Primera Guerra Mundial, quan la dona estrena falda
curta i balla el «xarleston» i el «tango», l'avió i l'automòbil es
fan part de la vida civil i l'alegria dels supervivents es
transforma en una liberalitat més extremada de costums, apareix la
novel·la rosa per substituir els fulletons a l'estil del XIX.
Així, per exemple, l'editorial Juventud, de Barcelona, en fa la
col·lecció de més prestigi dins l'Estat espanyol, que ha d'estar
bona part de la dècada sota la dictadura de Primo de Rivera. Els
volums, ben il·lustrats i presentats, es venen al preu d'una
pesseta i cinquanta cèntims i l'editor els promociona amb aquestes
paraules: «La novel·la rosa és una col·lecció econòmica que publica
precioses novel·les de bona literatura. Totes les obres d'aquesta
publicació es donen íntegres i han estat acuradament seleccionades
per tal que puguin estar en totes les mans. La Novel·la Rosa s'ha
imposat la tasca de donar a conèixer, entre totes les classes
socials, els mestres de la literatura contemporània. Al costat de
les millors obres dels novel·listes estrangers hi figuraran
escollides novel·les d'autors espanyols que ens han honorat amb la
seva cooperació...»
I quins eren aquests autors? Doncs eren F. Muñoz Pabón, Mauricio
López Roberts, Guillermo Díaz-Caneja, Juan Aguilar Catena, Alicia
Pujo, Matilde Alanic... Però també Armando Palacio Valdés i Gabriel
Miró! Els arguments, sempre girant entorn dels temes d'amor, la
majoria de vegades per narrar com una ventafocs surt de la misèria
gràcies als sentiments del príncep blau que, en aquell temps, sol
ser enginyer, aviador o metge. Altres autors, en aquells dies molt
coneguts, com Henry Ardel, Elinor Glyn, Berta Ruck, Jean de la
Bréte, Henri Greville, Paul Bourget, Eveline Le Maire, Edith
Wharton, Clement d'Othe, Pierre Alciette, Guy Chantepleure, Jorge
Gibbs, André Lichtenberger... se sumen a la nòmina. Com podem
observar, els escriptors francesos eren els mestres del gènere.
Els títols de les novel·les ho diuen quasi tot: Una al·lota
moderna, El somni d'Antònia, La senyoreta Orlis, La germana petita,
El marit d'Aurora, El nuvi desconegut, Compromís d'honor, El diari
d'una casada de fresc, Els errors del cor, Ànimes femenines,
Abnegació...
«Amb l'ànima angoixada i plena de vergonya demanà al Senyor
energies per conduir-se com una jove digna i no deixar entreveure,
ni a ella mateixa si fos possible, els seus pensaments desbaratats.
Es va resoldre, doncs, a avançar en la feina per tal de poder
acudir a casa de Graham...».
És clar que molts d'aquests autors no han deixat vestigi dins
les històries literàries, els seus noms no pujaren a les
enciclopèdies i el temps ha fet desaparèixer obres i persones.
M'intriga, per exemple, saber qui era aquell celebrat autor de
novel·les rosa que tenia llinatges catalans, J. Pin y Soler, que el
quinze d'abril del 1925 publicava la seva Alicia amb gran èxit de
venda.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.