La Fundació evocarà el París de Joan Miró per homenatjar Pilar Juncosa

El cercle d'artistes amb què es relacionà el pintor serà representat a l'Espai Estrella

Duit per Miró, Calder exposà a Pelaires el 1971. A la foto, amb Pep Pinya.

TW
0

Kandinsky, Giacometti, Francis Bacon o Georges Braque són alguns dels artistes avui recordats i reconeguts que compatiren amb Joan Miró la difícil època en què un artista genial lluitava a París per dotar-se d'un espai en la copada panoràmica de l'art internacional. Foren companys d'objectius, de sensibilitat creativa, i de genialitat amb qui l'autor intimà al llarg dels anys en què residí a la capital francesa, entre els inicis dels 20 i els 40, forjant una relació que es mantingué malgrat el retorn definitiu del pintor a Barcelona, i el seu trasllat, temps després, a la Mallorca on morí.

La seva relació, determinant en tant que fruit d'intercanvi de creativitat i d'alè artístic, serà a partir del proper 12 d'octubre recordada a la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma. «L'entorn parisenc de Miró» omplirà l'Espai Estrella del centre, destinat íntegrament a la difusió de l'obra del genial català, amb les pintures i els dibuixos dels artistes que li foren més propers.

Procedent del fons de la col·lecció familiar dels Miró, el conjunt d'obres inclou «peces de petit format però d'elevada qualitat», apuntà el director del centre, Aurelio Torrente. En la seva datació abracen un ampli període de temps, des de la més primerenca de Kandinsky, datada el 1927, fins a la més recent, la realitzada per Francis Bacon el 1986, que testimonia «l'estreta relació que mantingué units els dos artistes fins a tan tardana data», indicà Torrente.

L'exposició, part central de l'homenatge que retrà la Fundació a Pilar Juncosa, esposa de Joan Miró, en la seva festivitat, inclou també exemplars de Leger, datats a mitjan segle, i també de Giacometti i Braque. També imprescindibles en el conjunt són les signatures de Julio González i Calder, aquest darrer lligat al matrimoni Miró amb una amistat molt intensa i representat a l'exposició amb un dibuix que dedicà de puny i lletra, el 1947, a Pilar Juncosa.