La sèrie d'aiguaforts «Lapidari» viatjarà a Xangai amb l'ICEX.

TW
0

L'obra de Joan Miró procedent de la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma comença un recorregut per l'exterior que s'iniciarà el proper mes de novembre a Shangai, seguirà per Nova York i, de moment, finalitzarà a Viena l'any 2001, encara que hi ha projectes perquè visiti altres indrets. Es tracta d'exposicions molt diferents que mostraran diversos aspectes del treball de l'artista, especialment del que desenvolupà a Mallorca als darrers anys de la seva vida.

L'Institut de Comerç Exterior (ICEX) és qui du l'obra de Miró a Shangai amb motiu de la Fira Expohàbitat que se celebrarà en aquest ciutat asiàtica. Es tracta d'una mostra per promocionar la imatge d'Espanya i, per tant, «s'ha fet una selecció d'obra molt Miró destinada a un públic no coneixedor», explicà Aurelio Torrente, director de la Fundació i responsable de la selecció d'acord amb el criteri plantejat per l'ICEX en sol·licitar el lloguer de les obres.

La mostra s'inaugura el proper 4 de novembre en una sala del centre d'exposicions d'Expohàbitat. «L'espai ha estarà convenientment condicionat perquè una persona de la Fundació ja ha estat allà per supervisar la instal·lació i nosaltres anirem a muntar-la», explicà Torrente.

A Xangai s'exposaran set pintures sobre tela datades entre 1973 i 1974; cinc escultures en bronze de 1967 a 1970; sis dibuixos de gran format sobre cartró, 1975-1981; la sèrie «Lapidari», 12 aiguaforts basats en un text anònim català del segle XV que tracta de les propietats de les pedres precioses; la sèire «Allegro Vivace», integrada per 12 litografies i un gravat de grans dimensions.

Al març del 2001 el Kuntsforum de Viena, «el millor centre d'art modern i contemporani de la capital», assenyalà Torrente, acollirà «Miró. Late rebel», amb vint pintures sobre llenç; quatre sobre d'altres suports, especialment fusta, i quatre escultures. Totes de la darrera etapa de l'artista. «És el Miró més sorprenent i més desconegut per al públic, quan obre més camins a les avantguardes, a l'informalisme més absolut i, d'altra banda, és el seu treball menys vist», comenta Torrente.

En aquell temps, els anys 70, Miró se rebel·la contra la seva pròpia pintura perquè no volia convertir-se en un clàssic. No treballa sobre dibuixos preparatoris sinó que romp el llenç, esquinça, taca, repinta teles kitsch. I d'aquesta època és també l'obra que s'exhibirà per primera vegada a Nova York a partir del 27 de novembre. Serà a la galeria Salander O'Reilly.