L'obra de Joan Miró procedent de la Fundació Pilar i Joan Miró
de Palma comença un recorregut per l'exterior que s'iniciarà el
proper mes de novembre a Shangai, seguirà per Nova York i, de
moment, finalitzarà a Viena l'any 2001, encara que hi ha projectes
perquè visiti altres indrets. Es tracta d'exposicions molt
diferents que mostraran diversos aspectes del treball de l'artista,
especialment del que desenvolupà a Mallorca als darrers anys de la
seva vida.
L'Institut de Comerç Exterior (ICEX) és qui du l'obra de Miró a
Shangai amb motiu de la Fira Expohàbitat que se celebrarà en aquest
ciutat asiàtica. Es tracta d'una mostra per promocionar la imatge
d'Espanya i, per tant, «s'ha fet una selecció d'obra molt Miró
destinada a un públic no coneixedor», explicà Aurelio Torrente,
director de la Fundació i responsable de la selecció d'acord amb el
criteri plantejat per l'ICEX en sol·licitar el lloguer de les
obres.
La mostra s'inaugura el proper 4 de novembre en una sala del
centre d'exposicions d'Expohàbitat. «L'espai ha estarà
convenientment condicionat perquè una persona de la Fundació ja ha
estat allà per supervisar la instal·lació i nosaltres anirem a
muntar-la», explicà Torrente.
A Xangai s'exposaran set pintures sobre tela datades entre 1973
i 1974; cinc escultures en bronze de 1967 a 1970; sis dibuixos de
gran format sobre cartró, 1975-1981; la sèrie «Lapidari», 12
aiguaforts basats en un text anònim català del segle XV que tracta
de les propietats de les pedres precioses; la sèire «Allegro
Vivace», integrada per 12 litografies i un gravat de grans
dimensions.
Al març del 2001 el Kuntsforum de Viena, «el millor centre d'art
modern i contemporani de la capital», assenyalà Torrente, acollirà
«Miró. Late rebel», amb vint pintures sobre llenç; quatre sobre
d'altres suports, especialment fusta, i quatre escultures. Totes de
la darrera etapa de l'artista. «És el Miró més sorprenent i més
desconegut per al públic, quan obre més camins a les avantguardes,
a l'informalisme més absolut i, d'altra banda, és el seu treball
menys vist», comenta Torrente.
En aquell temps, els anys 70, Miró se rebel·la contra la seva
pròpia pintura perquè no volia convertir-se en un clàssic. No
treballa sobre dibuixos preparatoris sinó que romp el llenç,
esquinça, taca, repinta teles kitsch. I d'aquesta època és també
l'obra que s'exhibirà per primera vegada a Nova York a partir del
27 de novembre. Serà a la galeria Salander O'Reilly.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.