Tal dia dia com avui, agost del 59, era publicada la novel·la
«serial» radiofònic Ama Rosa, original de Guillermo Sautier
Casaseca i Rafael Barón.
Arribaria a la dotzena d'edicions i també es faria en
pel·lícula, projectada, en el cas de Mallorca, en el Teatre
Principal, que molts en broma, deien, que estaria inundat sense
remei amb tanta llàgrima. A la segona pàgina hi ha una dedicatòria
dels autors: «Amb el nostre agraïment a Doroteo Martí, que ens
brindà la idea argumental d'aquesta novel·la».
I quina novel·la era aquesta? Doncs un serial «lacrimogen», dels
que tan aferrissadament arrelarien en la tradició televisiva
sud-americana i que narra com la mort violenta del prestador
Nicolás Montenegro fa que les sospites se centrin en la mansió de
la família De la Riva. Amb tot i això, no és José Luis el fill
menor "un egoista irresponsable, jugador i amic de brega", qui surt
detingut de la casa, sinó una dona que, voluntàriament, es confessa
autora del crim: Ama Rosa.
És el darrer i més humiliant sacrifici que Ama Rosa es pot
imposar després de tots els que ha patit durant els vint-i-tres
anys de viure dins aquell entorn familiar. En tot aquest temps ha
hagut de suportar, com explica la contraportada del llibre, la
dolentia de Marta, una fadrina amargada que considera els criats
«éssers d'una altra raça» i també s'ha d'enfrontar cada dia amb el
menyspreu de José Luis, i Ama Rosa ho ha acceptat tot per tal de
poder estar al costat de Francisco Javier, el seu propi fill, qui
gràcies a un dramàtic seguit de circumstàncies passa per hereu i
primogènit del matrimoni De la Riva. Ama Rosa, que cansada i
malalta ha conservat el seu secret gelosament, se sacrifica pel seu
fill, sospitós del crim...
Una troca que es va desfent dia a dia, quan encara els espanyols
i sobretot, les espanyoles, no han entrat encara en els 60, la que
serà anomenada «dècada prodigiosa».
Agafant a l'atzar qualsevol pàgina i fragment dels textos,
llegim, per exemple: «Un sobtat enlluernament, una violenta
sacsejada... Amb tot i això, hauria d'haver sospitat la veritat des
de la infantesa. Únicament així s'explicava el sacrificat amor de
Rosa, la seva devoció sense limitacions, el seu esperit de
sacrifici... La mirà a través d'un vel de llàgrimes. Enric es
disposava a ficar l'agulla en el seu braç esquerre, prim i blanc,
però ella semblava no adonar-se'n. Uns segons més i el somni,
potser com un preludi de mort, immobilitzaria els pàl·lids llavis
que ara repetien amb apressada obsessió: Fill! El meu fill!... Era
necessari dir-li alguna cosa abans que fos massa tard, calmar
d'alguna manera la seva dolorosa angoixa... I ell no podia parlar,
no aconseguia de fugir d'aquella urpa invisible que li estrenyia
cruelment la gargamella!...»
L'èxit multitudinari de la sèrie, de la novel·la i de la
pel·lícula es perllongaren molts mesos. Fou un autèntic fenomen
social.
Una mobilització de milers i milers de radiooients que
esdevingueren, de cop i volta, lectors entossudits de novel·les...
rosa.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.