La Fundació Miró rep i enalteix la figura del «torero», l'heroi de Villalta

L'artista inaugurà l'exposició 'Corrida Nocturna' a l'Espai Cúbic

Villalta amb el seu heroi sorgit de l'Espanya profunda. | A. Serra

TW
0

Valent, vital i lluitador és el torero, la figura espanyola per execel·lència entorn de la qual gira el darrer treball d'Esteban Villalta Marzi. Amb un total de tres quadres de gran format i una generosa instal·lació, l'artista espanyol presentà ahir a la Fundació Miró l'heroi del segle XXI, «el salvador» i un pic més, el que ha estat des del 1984, el personatge central al llarg de la trajectòria artística del creador.

Amb un peu a Palma i l'altre a Roma, Villalta representa violent però de noble esperit el torero, de qui se serveix per ironitzar sobre aquesta festa taurina tan tradicional a l'Estat espanyol.

En la mostra, que s'inaugura avui vespre en l'Espai Cúbic de la Fundació, el pintor ha sabut copsar la imatge de l'«Espanya eterna», sovint exòtica per a molta gent, on els toreros, gitanos, sangria, boleros i flamenc són elements popularitzats per al consum de masses i que Villalta narra amb el seu característic realisme crític del post-pop.

L'artista destacà ahir el seu interès i admiració per aquesta figura heroica i enèrgica del torero, i que empra com a símbol de la violència en un paisatge urbà irreal derivat dels còmics japonesos "a l'estil Manga.

Villalta, que es considera en certa mesura observador de l'art espanyol, manifestà que la seva obra és un retrat «del pacte establert entre la dimensió de la por, amb la del valor, la vida i la mort».

Força, dansa i lluita queden plasmats d'altra banda en una instal·lació en què l'artista posa en escena una plaça de bous que ens permet contemplar el triomf del torero "d'uns cinc metros d'alçada" després d'un duel visceral amb l'animal.

Segons insistí l'artista, la seva obra pretén ser una «descàrrega elèctrica» a través de la qual es provoca l'espectador dins aquesta mena de «joc de salvar la civilització».