Suïssa va ser ahir l'escenari del naufragi d'una trajectòria
artística que es trobava en l'efervescència del seu millor moment
creatiu. Víctima d'una llarga malaltia contra la qual lluitava amb
força en els darrers temps, l'artista suís Albert Rouiller morí a
la seva Ginebra natal ahir al matí, a 62 anys d'edat.
Rouiller, autor de la sèrie «Ex"voto» amb què homenatjà els
mariners de Portocolom, el seu lloc de residència a Mallorca, va
ser acomiadat ahir amb el sentit pesar dels amics mallorquins que
en saberen valorar geni i humanitat. Nascut l'any 1938, Rouiller es
distingí des de les primeres incursions en l'escultura per rebutjar
els continguts figuratius i desenvolupar una obra de línia
abstracta on puntualment s'incorporaven referències
naturalistes.
La seva obra primerenca, als inicis dels 60, es configurà de
peces fetes a partir de grans blocs de pedra amb l'aparença
d'enigmàtics monòlits. La influència del també suís Jean Tinguely,
amb qui es relacionà a partir de 1963, es deixà veure de seguida en
la seva obra realitzada al llarg d'aquest decenni.
Els plans geomètrics i deliberadament àrids de les etapes
inicials es convertiren, ja dins els anys setanta, en corbes
gràcils revestides de referències organicistes, introduint
connotacions sensuals que s'allunyaven del rigor formalista
d'etapes precedent. Fou en aquesta línia que treballà al llarg dels
anys 80, dècada al final de la qual Rouiller arribaria per
instal·lar-se definitivament a Portocolom.
No va ser aquest el primer contacte de l'escultor amb Balears,
atès que ja a inicis dels 60 havia residit durant mig any a
Eivissa. Sí, emperò, que a partir d'aquest moment establiria una
intensa vinculació amb la nostra illa, perllongada fins avui.
A Mallorca, Rouiller engegà una obra que, influïda poderosament
pel treball d'Eduardo Chillida, es despullava d'elements orgànics i
incrementava la seva austeritat, recuperant el fred hieràtic dels
seus inicis. El casal Balaguer i la torre dels Enagistes, a
Manacor, foren escenari d'algunes mostres individuals, però fou el
Solleric on l'artista exhibí un dels seus treballs més destacats:
la sèrie «Ex"voto», conjunt inspirat en les estructures de les
carcasses dels vaixells, que va dedicar a la memòria d'un amic seu
mariner de Portocolom, negat poc temps abans.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.