David Herbert Lawrence fou un viatger incansable que va recórrer
bona part del món: Europa, Austràlia, Amèrica, les illes del
Pacífic. Volia explorar les antigues civilitzacions en el seu lloc
d'origen per a redescobrir els déus, les llegendes i els cultes
oblidats. Britànic, nascut a Eastwood, Nottinghamshire, el 1885 i
mort a Vence, Provença, el 1930, provocà, com escriptor, des de les
primeres publicacions, la controvèrsia a causa del que la societat
del seu temps entenia com passatges literaris escandalosos.
El 1919 viatjà a França i Itàlia cercant ambients més permissius
i l'autor d'obres tan famoses com L'amant de Lady Chatterley(1928)
o Mornings in Mexico(1927) es trobava tal dia com avui, un any
després d'acabada la Primera Guerra Mundial, a Florència: «Era el
dia de Sant Joan, 24 de juny, i com Sant Joan és el patró de
Florència, essent el seu dia, així mateix la festa del solstici
estival quan, en el nord, se salta a través de les flamades,
Florència fou il·luminada i des del Piazzale arribà un fulgor de
focs d'artifici. Les il·luminacions no eren moltes. El Palazzo
Vecchio tenia marcs de bombetes elèctriques entorn de les
finestres. Però per damunt d'aquestes, al llarg dels merlets de la
teulada quadrada i en els arcs de la torre de coll fi i entre les
puntes que l'encimbellaven, les flames eren d'un roig taronja i hi
ballaven entorn una dansa d'aquelarre de Sant Joan, entre les
negres i rígides torretes defensives i envoltant la majestuosa i
inexorable corona quadrangular del vell edifici. Allò era, alhora,
fascinant i medieval, en la suau i càlida nit de lluna. El Palazzo
Vecchio ha arribat fins al nostre temps, però no ha arribat del tot
fins a nosaltres. Aixeca el seu coll llarg i esvelt, com un falcó
que s'incorpora per a mirar el seu entorn, i en les tenebres, les
siluetes dels seus merlets semblen plomes negres. Com un ocell
alerta i ferotge de l'Edat Mitjana, aixeca el seu cap per sobre del
nivell de la ciutat, àguila de dentades plomes. I un es sorprèn que
l'esperit modern no li hagi pegat un cop al cap, tan silenciosament
agressiu i orgullós i sever en el seu resplendir». Lawrence és en
aquests textos coherent amb les seves idees. Critica l'estupidesa
d'una aristocràcia que mira amb menyspreu el poble quan està feta
dels mateixos defectes de cada fill d'Eva.
«La nit de Sant Joan, l'esperit modern només s'havia fixat, com
altres tants entossudits insectes, en els quadrats d'unes
miserables bombetes elèctriques de l'ombrívola façana. Estúpids
llums elèctrics de mirada fixa, sense un clucar d'ulls, sense vida,
immutables quincalles! Com si hi hagués quelcom de festiu o propi
de la nit de Sant Joan en la seva mirada fixa i plena d'estupidesa,
com tot un seguit de lluents i descolorits claus de coure enfonsa
ts en la fosca nocturna...»
I llavors, Lawrence, amb la seva acurada sensibilitat, ens conta
com un ca, un gosset florentí, del carrer, s'espanta un i altre cop
en la contemplació dels focs d'artifici, que li sembla veure
esclatar, amb gran soroll, astres i més astres en el cel.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.