Breus

TW
0

• EXPOSICIONS

Les tres dimensions de Buñuel L'exposició Buñuel en tres dimensions s'inaugurà ahir a la Cinemateca de Luxemburg, on romandrà fins el 13 de juliol, com una de les iniciatives plantejades per a l'any 2000 pel Cercle Cultural Espanyol Antonio Machado, associació no lucrativa fundada el 1976 que té entre els seus objectius la difusió de la cultura espanyola. Buñuel en tres dimensions analitza l'obra cinematogràfica del director de cine en tres escenaris diferents: Espanya, Amèrica i França. Coincidint amb l'exposició, es projecten a la Cinemateca Municipal de Luxemburg les pel·lícules Tristana, ahir i el 3 de juliol; El discreto encanto de la burguesía, el 22 de juny; El fantasma de la libertad, el 27 de juny, i Aquel oscuro objeto del deseo, el 7 de juliol.EFE.

La MEC presenta Roma des d'Espanya La Sala Millares del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport a Madrid inaugurà ahir vespre l'exposició Roma 2000: una mirada espanyola, amb treballs de quatre Premis Nacionals de Fotografia, Javier Vallhonrat, Humberto Rivas, Alberto García Alix i Cristina García Rodero. La mostra, que recull la mirada d'aquests grans artistes al voltant de la ciutat italiana, romandrà oberta fins el 30 de juliol. Són quatre formes de veure, de mirar i d'executar, l'únic denominador comú de les quals és la qualitat contrastada amb els anys i consagrada oficialment amb els Premis Nacionals. Abans de presentar-se a Madrid, la mostra fou exhibida a la Sala de l'Institut Cervantes de Piazza Navona de Roma durant els passats mesos d'abril i maig.EP.

La Pedrera rememora Goya Els rostres i els personatges de Francisco de Goya es mostren des d'ahir a l'edifici de La Pedrera en una mostra que reuneix 108 estampes pertanyents a les grans sèries de Los Caprichos, Desastres de la Guerra, Tauromaquia i els Disparates. Al contrari que en altres mostres organitzades entorn de la figura i l'obra de Goya, en aquesta ocasió el comissari, Juan Carrete, delegat de l'Acadèmia de San Fernando en la Calcografia Nacional, ha volgut mostrar les estampes no en ordre cronològig, sinó «segons els personatges i els rostres». Carrete destaca que «Goya és encara capaç de sorprendre'ns», gràcies a aquesta descontextualització dels personatges, que en ocasions, subratlla, és «esgarrifosa». El comissari ha recordat que «quan Goya fa aquests gravats pensa en una difusió a gran escala, mentre que quan pinta els quadres o els frescs és conscient de la seva difusió reduïda». El desig de Goya xocà amb els condicionants i el gust de l'època i, de fet, segons afegí Carrete, «en vida de Goya no s'arribaren a publicar ni els Desastres de la guerra ni els Disparates». Els Caprichos foren retirats al poc temps per la pressió de la Inquisició.EFE.

• TRASPÀS

Mor el pintor Baudili Miró El pintor català Baudili Miró Mainou va morir la passada matinada a Madrid, segons informà el Govern de les Canàries. Miró (Sabadell, 1921), que es va formar a l'escola paisatgística catalana al costat de Vila Arrufat i Vila Puig, portava més de 50 anys a les Canàries. El 1992 va rebre el Premi Canàries de Belles Arts i Interpretació. La seva obra es va iniciar en el naturalisme i va anar derivant cap a un expressionisme interior. L'artista, coneixedor del postimpressionisme, l'expressionisme, el fauvisme i el cubisme, va concebre la seva pintura com una superació de la tradició i de l'avantguarda. La seva dona, Carmina, fidel seguidora de l'artista durant anys, va ser qui va arrossegar Mainou a les Canàries, lloc on ella havia passat l'adolescència i al qual estava molt lligada.EPR.