Tal dia com avui es fa recompte dels «comuners» afusellats entre
el 30 d'abril i el 31 de maig i sumen vint milers de persones
d'ambdós sexes. Moltes d'aquestes execucions tenen lloc a plena
llum del dia i a llocs molt coneguts o cèntrics, com els jardins de
Luxemburg. Com explica un cronista del moment, «tot és gris i
patètic...».
Gustave Flaubert, un dels escriptors de moda, segueix
ansiosament el decurs de la breu campanya de la guerra que
enderrocarà el Segon Imperi i causarà la invasió prussiana. Serà
infermer a Rouen i llavors tinent de la Guàrdia Nacional.
Tanmateix, tot aquest món se li vendrà al damunt amb una forta
depressió. Així, escriu a la seva neboda: «La nostra angoixa
augmenta més i més. Tinc moltes ganes de sortir definitivament del
nostre pobre país.
Voldria viure en un lloc on no m'hagués de veure obligat a
sentir el tambor, a votar, a lluitar, molt lluny de tots aquests
horrors que són més folls que brutals. Per damunt de la pena que
m'ofega sent un tedi immens, una inexpressable repugnància per
tot...». I Flaubert recorre París i s'horroritza de veure les
destruccions ocasionades pels combats de la Comuna, i escriu a
George Sand: «Crec que la multitud, el ramat, serà sempre
odiós...».
Perillós i antidemocràtic sentiment que, suposam, Sand no
compartia, però que resulta ben gràfic per referir els sentiments
burgesos d'una part d'aquella societat bonapartista, és a dir, que
havia cregut en la glòria de Napoleó III. Recordem que la Commune
fou una organització revolucionària que s'instal·là a París després
de l'alçament de la plaça pels prussians i la gran insurrecció del
18 de maig de 1871.
Derrotada a finals de maig del mateix any, després d'un nou
setge de la capital per l'exèrcit regular del govern de Thiers, ja
hem vist que la repressió fou molt cruel i les víctimes nombroses.
Adolf Thiers, nascut a Marsella el 1797 i mort a París el 1877,
era, a més de polític, historiador de reconeguda fama. President de
la República aquell mateix 1871, dedicà tots els seus esforços a
«l'alliberament» del territori. Curiosament, una de les seves
obres, Història de la Revolució francesa (1824-1827), defensava el
dret d'un poble a aixecar-se en armes contra la tirania. Escriví
també Història del Consolat i de l'Imperi (1845-1862) i així i tot,
en nom de les llibertats públiques, vessà la sang
revolucionària.
Worms dibuixà la Sessió de club durant la Comuna en què es pot
veure l'ambient d'aquells grans lluitadors quan debatien les seves
idees. Unes idees, que en línies generals, eren un precedent dels
socialismes. La història ens parla d'altres revolucions, els
membres de les quals eren anomenats uners.
A Castella, en el segle XVI, per exemple. Però també és el nom
que prengueren els paraguaians en revolta l'any 1721 sota la
direcció de Fernando Mompox contra el Govern espanyol i els
neogranadins amotinats el 1781 per Juan Francisco de Berbeo contra
el mateix govern en el poble de Socorro, dues rebel·lions ofegades
en sang molt ràpidament. I també prengueren el nom de comuners els
membres d'una secta secreta espanyola del segle XIX i que formaren
després part de la «Macoca», és a dir, el nom donat familiarment
cap al 1820 a la reunió de les tres societats secretes, maçoneria,
comuna i carbonarisme.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.