El gran dirigible alemany Hindemburg sofreix un tràgic accident
a Lakehurst, Nova York, tal dia com avui, que representarà, a causa
dels morts i ferits, el final de les línies transatlàntiques
servides per aquesta casta d'aeròstats. Alemanya ja havia fet
servir dirigibles de bombardeig a la Primera Guerra Mundial i
derrotada no pogué, segons el tractat de Versalles, construir"ne
més fins avançats els anys 20. L'enginyer Eckner dirigí la creació
del Graf Zeppelin, un gran dirigible de 236 metres de llarg i 30
d'amplària que entraria de servei el 1928. Els seus promotors,
decidits a demostrar l'eficàcia del nou «vaixell volador», li
programaren una gran activitat. Els seus viatges foren nombrosos i
entre ells, la volta al món en quatre etapes i algunes travessies
dels oceans Atlàntic i Pacífic, amb un total de més d'1.330.000
quilòmetres de recorregut en 578 vols i havent transportat 12.000
passatgers.
El Hindemburg, ja en temps de l'Alemanya nazi, com un element
més de propaganda, estava destinat a multiplicar les gestes del seu
antecessor. Però aquesta història es remuntava a la figura del
comte Ferdinand de Zeppelin (1838"1917), aeronauta i militar
alemany i que en els tallers de Menzell, el 1900, construïa el
primer dirigible rígid que portava el seu nom. És evident que totes
aquestes conquestes tècniques i científiques havien d'atreure la
fèrtil imaginació dels literats i un d'ells, molt significat per
les seves novel·les que giren entorn de tal mena d'aventures, fou
Jesús de Aragón. Les seves narracions foren molt populars la dècada
dels 30.
El continent aeri, 40.000 quilòmetres a bord de l'avió
fantasma... són títols que marcaren tota una generació interessada
en la conquesta de l'aire, quan encara era possible l'especulació
dins i entorn del tema. Aragón havia nascut el 1893, a Balsaín,
Serra del Guadarrama, i acabada la guerra civil que tantes coses
s'endugué ja ningú semblà recordar"se d'ell ni de la seva obra.
Però deixem la fantasmagoria literària d'antics avions i dirigibles
i tornem al Hindemburg. Després d'aquell desastre es decidí, a
nivell mundial, interrompre la construcció de dirigibles mentre
fossin tan fàcilment inflamables. Alhora es criticava la seva
reduïda velocitat. Encara que els globus es feren servir després
per a l'observació meteorològica i l'exploració de l'estratosfera
(Experiències del doctor Piccard), la carrera dels aeròstats,
després d'una llarga trajectòria, era definitivament
arraconada.
Les grans etapes d'aquella conquesta amb aparells més lleugers
que l'aire restaven, però, en els llibres: El 1783, quan els
germans Mongolfier llançaven el primer globus d'aire calent; aquell
mateix any, quan J. Charles elevava el primer globus d'hidrogen; el
1785 quan Blanchard"Jeffries creuaven el canal de la Mànega...
I què seria de l'home sense les seves curolles creatives?
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.