NNikolay Rimsky-Korsakov (1844-1908) dóna a conèixer la seva com
posició, obra mestra, Schéhérazade, extraordinàriament enèrgica i
original, que el crític nord-americà S.W. Bennett considera «una de
les joies entre les melodies i harmonies exòtiques, com és ara,
algunes peces de Ravel i Stravinsky. Les textures del complex
rítmic i l'ús de la instrumentació ho certifiquen. No és, però,
gens fàcil descriure la forma de Schéhérazade, encara que és en
primer lloc una evocació de la fantasia i el realisme de Les Mil i
Una Nits, amb sensualitat somniadora, un aire de narrativa heroica
i amorosa, al mateix temps bastida sobre un basament ferm d'una
exposició i desenvolupaments clàssic, simfònic i temàtic. Un podria
qualificar-la d'un poema tònic sense argument, o una suite
simfònica en quatre moviments amb títols de narrativa».
El gran compositor rus, natural de Tichwin, es capbussà, doncs,
en una de les grans obres anònimes de la literatura, les Arabian
nights, els contes de les Mil i Una Nits, peça fonamental de la
narrativa islàmica de tots els temps. Amb vocació, evidentment,
orientalista, Rimsky-Korsakov passa per les nits àrabs. I és que
dins el món de l'art i la literatura, la nit esdevé un personatge
clau. Pensem, per exemple, en aquella Nit o Adoració dels Pastors,
obra mestra de Corregio, en el museu de Dresde. O Les nits, obra de
Young, meditacions en vers sobre el no-res de les coses, on hi
trobam pensaments enlairats, de vegades criticables per una
malenconia emfàtica i monòtona (1742-1746). També porta el títol de
Les nits un famós poema d'Alfred de Musset (1835-1840), un dels
cants més patètics inspirats per l'amor i el sofriment. I encara
podríem esmentar Les Nits Àtiques, miscel·lànies d'Auli Geli, obra
de filologia més que de crítica. Deixem, però, aquest kaleidoscopi
d'anècdotes i anem altre cop a Shéhérazade i al que Rimsky-Korsakov
escrivia sobre el tema en les seves memòries: «Vanament, els
melòmans exigeixen que en la meva suite hi hagi un fidel seguiment
dels motius poètics, en el mateix sentit de les idees i concepcions
que això comporta. Al contrari, en la majoria dels casos, aquests
leit-motifs no són res, llevat de pura matèria musical o els motius
donats per a un simfònic desenvolupament... Tenc previst de crear
una suite orquestral en quatre moviments, estretament unida a la
comunitat dels seus temes i motius, ja present, així com és el tema
en general, un kaleidoscopi d'imatges i dissenys festius o
dramàtics de caràcter oriental. Originalment intentaré concretar-ho
en quatre moviments, Preludi, Balada, Adagi i Final, però no segons
la forma de Liadov i altres».
Però Shéherazade representa la profunda afecció de
Rimsky-Korsakov per Àsia, el seu poble i la seva cultura. El
compositor estava considerat un cor tendre dels que deien Mighty
Five, que en conjunt edificaren la música russa nacional.
Els seus amics, a causa d'aquest caràcter tan sentimental,
l'anomenaven «Estimada sinceritat».
Procedent d'una família de mariners, al llarg de generacions,
Nikolay passà la seva joventut a bord de vaixells i no fou fins el
1873, quan tingué la gran oportunitat de dedicar-se a la música i
de ser professor de composició i instrumentalització en el
Conservatori de Sant Petersburg.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.