El dimoni bufarell (1606)

TW
0

A França, una tal Françoise Bos és acusada d'haver tingut tracte carnal amb el dimoni que ella anomenava «capità del Sant Esperit» i declarada culpable és cremada a la foguera. És un dels nombrosos casos de possessió del diable al llarg del segle XVII arreu d'Europa, quan la tasca inquisitorial és més activa i qualsevol sonada és considerada bruixa perillosa. Així, per exemple, el senyor de Bouvet, prebost general de les forces armades a Itàlia, publica el 1659 el llibre Admirables mètodes i recursos d'investigació per a tota mena de delictes i bruixeries. Aquesta obra, amb la qual es tracta d'ensenyar el jutge com ha d'actuar en un procés de bruixeria, és, probablement, com diu el doctor Koning, el tractat més inhumà que s'ha escrit pel que fa als tribunals de bruixes. Per altra banda era tanta l'afecció que els demonòlegs d'aquell temps tenien a sistematitzar aquest món ocult que feren, fins i tot, un calendari que la gent es creia cegament.

S'havia assignat a cada mes de l'any un dimoni, quatre setmanes en el decurs de les quals cada un dels éssers malèfics actuava de manera contundent i especial. Aquests dotze dimonis eren: Belial, Leviatà, Satanàs, Belfegor, Llucifer, Baalberith, Belcebú, Astaroth, Tamuz, Baal, Asmodeu i Moloch. Un autèntic exèrcit contra el que, tradicionalment, ens guardava Sant Antoni (251-355), aquell ermità de les zones desèrtiques de l'alt Egipte, fundador de la vida monacal cristiana, a qui Satanàs volgué seduir, inútilment, moltes vegades, ja fos sota la forma d'hermoses meretrius, ja fos amb formes monstruoses per causar-li espant. Sant Antoni assegurava que el dimoni se li presentava, de vegades, com un gegant molt lleig i deforme, el cap del qual li arribava fins al cel. Altres vegades era un drac menjador de foc i ben sovint adoptava la forma bíblica de serp. Un especialista en el tema de les transformacions dimoníaques, Henri Boguet (1550-1619) escrivia: «De vegades el Maligne pren l'aparença d'una dona, segons sabem per les biografies de Sant Jeroni i Sant Antoni; i els dos diables que es presentaren davant el Fill de Déu tenien figura femenina. Aquest sembla haver estat el cas de Curzio Rufo, quan va veure, en una arcada, una dona que llavors desaparegué sobtadament. Boeci relata el cas d'un jove molt garrit al qui molestava contínuament un dimoni súcub de rostre molt hermós. Amb el que sabem dels súcubs n'hi ha prou per provar que el diable pren sovint la forma d'una dona, especialment en els aquelarres, segons declaracions de les bruixes Thivienne, Jaquema, Paget i d'altres. «Ja sabem com aconseguien els inquisidors aquestes declaracions. El resultat final és que les víctimes de les persecucions de bruixes ascendeixen a un nombre molt difícil de precisar, encara que en un càlcul per baix es podria xifrar entorn de les dues-centes mil persones, totes cruelment i públicament executades. Les darreres execucions tingueren lloc el 1610 als Països Baixos; el 1611 a Espanya; el 1648 a Anglaterra; el 1727 a Escòcia; el 1745 a França; el 1775 a Alemanya; el 1782 a Suïssa; el 1790 a Itàlia i el 1793 a Polònia. De res no serví que el món hagués passat del segle de la fosca al segle de les llums, és a dir, del XVII al XVIII.