L'escriptor Francesc Puigpelat (Balaguer, 1959) torna amb La
pistola d'Abdul·là, acabat de publicar per Destino, al Marroc que
li va donar el premi Josep Pla l'any passat a través de
L'apocalipsi blanc. Rabat és la ciutat on es mou Maristany, un
protagonista que, segons el seu creador, representa «una paràbola
del mascle contemporani».
"Qui és veritablement Pau Maristany?
"És un arquetip per parlar de la masculinitat contemporània. S'ha
escrit molt sobre els problemes de la feminitat contemporània,
sobre si les dones volen ser marujes, tenir fills, volen ser
yuppies, volen fer feina... si s'han de fer dues jornades, han de
posar rentadores... unes coses que Maria de la Pau Janer ens ha
explicat tantes vegades. Però, paral·lelament al reajustament del
rol femení, es produeix el reajustament del masculí, del qual ningú
no parla. Sembla, com s'exposa a la novel·la, que els homes no
pintem res. Fins i tot els homes novel·listes escriuen obres amb
dones que tenen grans problemes d'identitat amb la seva feminitat.
Llavors, la idea que es vessa sobre Pau Maristany és mirar
d'esbrinar quins són els problemes d'identitat dels homes d'ara. Em
servesc d'ell per plantejar tots aquests problemes d'una manera ben
poc convencional i provocadora.
"Es podria dir que és una mena de Mersault (el protagonista
de «L'etranger» d'Albert Camus) de telefilm?
"(Riu) No, és diferent. El faig servir per determinades coses, però
Pau Maristany no té gaires connexions amb Mersault. De fet, on sí
que hi ha connexions és amb la pel·lícula Con la muerte en los
talones. La correspondència és molt clara amb el problema de la
identitat. L'arrencada de la novel·la és exactament la mateixa que
en el film de Hitchcock.
"També hi ha petits homenatges a Paul Bowles, Graham Greene,
Tarantino...
"És una manera de picar l'ullet al lector. Aquestes coses hi han de
ser, perquè si ens hi fixam, l'esquema d'una novel·la és el mateix
que el del Quijote. Si allà és Alonso Quijano qui va a lluitar
contra els molins, aquí és Pau Maristany qui es pensa ser Indiana
Jones i va a lluitar contra no sé què.
"Es tracta d'un home que cerca la seva identitat?
"La novel·la és una paràbola sobra la identitat. Des d'aquest punt
de vista és molt metafísica, un thriller metafísic. Tot el llibre
envolta un personatge que va a la recerca del seu poble: Pau
Maristany que cerca Wolfang Leither. És un ascens fins que es
retroba amb l'altre.
"Molts lectors podrien titllar la novel·la de
masclista...
"Com que és una novel·la molt poc convencional, ha donat lloc a
lectures molt diferents. Una lectora d'una editorial em va dir que
era masclista; en canvi, altres amigues meves m'han comentat que és
ultrafeminista. Perquè, precisament, al final, les dones sempre
guanyen per golejada. Crec que és una miqueta inclassificable, en
el sentit que masclisme i feminisme limiten la visió de la realitat
i ens encasellen. Intent entrar en el problema des de punts de
vista totalment diferents. Bàsicament, és una novel·la molt
realista i, per això, és molt dura. Sense el tòpic de la dona
sublim, abnegada i que estima molt el paio que està tot el dia
fotent"se cerveses i mirant el futbol. Això no existeix i aquí hi
ha certes connexions amb l'Empar Moliner, guanyadora del Pla
d'enguany. Ella diu que ni tots els homes són miserables ni totes
les dones sublims, sinó que els homes volen sexe i les dones,
casar"se. És així de senzill. I així és la realitat.
"Són les dones poderoses?
"Crec que sí. I cada vegada més. Ho són tant que s'ho poden prendre
a broma. Mira, l'altre dia vaig llegir a unes amigues la frase que
diu que «l'Islam és l'única ideologia capaç d'impedir que les dones
s'apoderin del món», i em varen mirar, varen riure i m'asseguraren
que era veritat.
"Quina és la vostra versió del Marroc actual?
"És bastant exacta. El conec, he llegit, he viatjat, a més, conec
gent que ha estat allà, corresponsals de premsa que han viscut a
Rabat. Aquí s'expliquen coses sobre la monarquia marroquina, que
Hassan II tenia una col·lecció de 166 volvos, palaus per tot el
Marroc... Un integrista que està empresonat a Salé, que surt a la
novel·la amb el nom canviat, va dir que el rei podria donar totes
les seves propietats, que oscil·len entre sis i vuit bilions de
pessetes, al poble i així podria pagar el deute extern del
país.
"«La pistola d'Abdul·là» trepitja molt l'actualitat, no
passau pena que caduqui aviat?
"De fet, va caducar l'estiu passat, quan va morir Hassan II. Ja la
tenia escrita i vaig haver de canviar-ne el nom pel de Mohamed VI.
Va ser una casualitat. De tota manera, el que explic en aquesta
novel·la no té edat perquè és un tema etern. La identitat i el
doble són uns dels temes bàsics en la literatura. Pens que és una
novel·la eterna, que podrà ser llegida d'aquí a cent anys si és que
algú encara llegeix en català, cosa que dubt.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.