TW
0

L'Espai 0 de la Fundació Miró deixa pas al món del retrat amb la inauguració avui vespre de Díptics, per Santos Montes (Santander, 1949). Amb un total de vuit díptics de gran format (de 2'10 per 1'05 metres) que integren l'exposició, les fotografies de l'artista són les dues cares d'una mateixa moneda ja que mostren al mateix temps el més evident i allò més íntim del personatge retratat.

Segons explicà Montes ahir durant la presentació de la mostra, l'esperit del projecte, iniciat a Barcelona l'any 1995, consisteix a reflectir una part del vessant ocult de la vida del retratat. «Per un cantó, el rostre, on l'element central és la mirada, directa i frontal cap a la càmera o el que és el mateix, envers l'espectador, qui n'esdevé partícep. I de l'altre, la imatge de la dreta correspon a un moment determinat de la intimitat sexual o afectiva de cadascun dels personatges retratats», assenyalà el fotògraf.

En aquest sentit, Montes insistí que aquesta segona imatge no obeeix a una idea creativa seva sinó que en tots els casos "amb un total de 42 retrats fets des que començà el projecte" l'escena ha estat sempre una proposta del mateix model qui ha decidit participar en la iniciativa. És per aquest motiu, que la imatge no només plasma l'àmbit sexual sinó que sovint també revela els sentiments, afectes del retratat, així com els seus desitjos i «en alguns casos "pocs", les seves fantasies». En el cas del retrat Ana (1999) "que porta com a títol el nom de la model «el que s'aprecia en la imatge és la relació de la retratada amb el seu propi cos en el sentit d'acceptació d'ella mateixa més que en el pla sexual», precisà Montes.