Si el comte Leo Nikolaievith Tolstoi (1828-1910) era un dels més
grans escriptors que ha conegut la nostra trista Humanitat, sempre
immersa en guerres, genocidis i altres baixeses col·lectives, fou
també un home com cal. Hi havia, per tant, una honradesa, un sentit
de la justícia, un esperit social que connectaven amb la seva obra.
Tolstoi, vida i obra, són inseparables.
I aquell any i en aquella data enllestia el seu assaig original
que titulava: Què és l'art? i que era el resultat de la seva etapa
més crítica, quan havent arribat als cinquanta anys féu una anàlisi
de la seva existència i del món que l'envoltava. Caigué en una
fonda crisi espiritual i la seva manera de pensar es radicalitzà
fins al punt de criticar durament l'Església i l'Estat (que més
se'n mereixien) i condemnant també la guerra, la pena de mort i
fins i tot el sacrifici d'animals per a l'alimentació humana, dins
la línia dels actuals corrents vegetarians més avantguardistes. En
aquells mateixos dies renunciava a la seva fortuna familiar, que
considerava treta dels lloms dels pobres. A les seves propietats,
que considerava un robatori degut als privilegis tzaristes. Abraçà
doncs la pobresa i es proposà de sobreviure del que produissin les
seves mans. Escriví en aquells dies moltes de les seves novel·les i
relats, com Redenció, on atacava la classe política per la seva
incompetència a l'hora d'enfrontar-se als problemes del poble.
És aleshores quan les autoritats russes prohibeixen molts dels
seus textos i el 1901 és excomunicat pel Sant Sínode. Com que no
s'atrevien a matar-lo, el volien així neutralitzar. Però no ho
aconseguiren i esdevingué, als ulls de la gent del seu país i de
tot el món una mena de màrtir viu. Casat amb Sofia Behrs, que li
havia donat tretze fills, acabà per abandonar-lo i fins i tot, es
tornà contra ell, tractant-lo de boig. Ja vell, el comte, sortí del
seu habitatge de Yasnaya Poliana i morí, més totsol que la una, a
una estació de ferrocarril per on no hi passaven quasi trens.
A l'obra esmentada deia Tolstoi: «Des del moment que les classes
superiors de la societat perderen la seva fe en el cristianisme, la
bellesa, és a dir, el plaer artístic els donà la norma del bo i el
mal art. D'acord amb aquesta idea, es formà una nova teoria
estètica entre les classes superiors amb la finalitat de
justificar-la: Una teoria segons la qual l'art no té altre objecte
que produir la bellesa. Els partidaris d'aquesta teoria estètica,
per tal de donar-li una major aparença de veritat, afirmaren que
això no era de la seva inventiva, sinó que derivava directament de
la natura de les coses i que ja era formulada pels grecs. Aquestes
afirmacions són arbitràries i a més, inexactes... No tenien cap
idea de la perfecció superior de la bellesa moral, que no només és
diferent de la bellesa artística, sinó moltes vegades contrària a
ella...».
Prenguin llum d'aquests mots del mestre Tolstoi els nostres
poetes 'exquisits' que diuen que la poesia no té més objectiu que
crear bellesa. I encara hauríeu de veure al que diuen ells
'bellesa'.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.