TW
0

Si el comte Leo Nikolaievith Tolstoi (1828-1910) era un dels més grans escriptors que ha conegut la nostra trista Humanitat, sempre immersa en guerres, genocidis i altres baixeses col·lectives, fou també un home com cal. Hi havia, per tant, una honradesa, un sentit de la justícia, un esperit social que connectaven amb la seva obra. Tolstoi, vida i obra, són inseparables.

I aquell any i en aquella data enllestia el seu assaig original que titulava: Què és l'art? i que era el resultat de la seva etapa més crítica, quan havent arribat als cinquanta anys féu una anàlisi de la seva existència i del món que l'envoltava. Caigué en una fonda crisi espiritual i la seva manera de pensar es radicalitzà fins al punt de criticar durament l'Església i l'Estat (que més se'n mereixien) i condemnant també la guerra, la pena de mort i fins i tot el sacrifici d'animals per a l'alimentació humana, dins la línia dels actuals corrents vegetarians més avantguardistes. En aquells mateixos dies renunciava a la seva fortuna familiar, que considerava treta dels lloms dels pobres. A les seves propietats, que considerava un robatori degut als privilegis tzaristes. Abraçà doncs la pobresa i es proposà de sobreviure del que produissin les seves mans. Escriví en aquells dies moltes de les seves novel·les i relats, com Redenció, on atacava la classe política per la seva incompetència a l'hora d'enfrontar-se als problemes del poble.

És aleshores quan les autoritats russes prohibeixen molts dels seus textos i el 1901 és excomunicat pel Sant Sínode. Com que no s'atrevien a matar-lo, el volien així neutralitzar. Però no ho aconseguiren i esdevingué, als ulls de la gent del seu país i de tot el món una mena de màrtir viu. Casat amb Sofia Behrs, que li havia donat tretze fills, acabà per abandonar-lo i fins i tot, es tornà contra ell, tractant-lo de boig. Ja vell, el comte, sortí del seu habitatge de Yasnaya Poliana i morí, més totsol que la una, a una estació de ferrocarril per on no hi passaven quasi trens.

A l'obra esmentada deia Tolstoi: «Des del moment que les classes superiors de la societat perderen la seva fe en el cristianisme, la bellesa, és a dir, el plaer artístic els donà la norma del bo i el mal art. D'acord amb aquesta idea, es formà una nova teoria estètica entre les classes superiors amb la finalitat de justificar-la: Una teoria segons la qual l'art no té altre objecte que produir la bellesa. Els partidaris d'aquesta teoria estètica, per tal de donar-li una major aparença de veritat, afirmaren que això no era de la seva inventiva, sinó que derivava directament de la natura de les coses i que ja era formulada pels grecs. Aquestes afirmacions són arbitràries i a més, inexactes... No tenien cap idea de la perfecció superior de la bellesa moral, que no només és diferent de la bellesa artística, sinó moltes vegades contrària a ella...».

Prenguin llum d'aquests mots del mestre Tolstoi els nostres poetes 'exquisits' que diuen que la poesia no té més objectiu que crear bellesa. I encara hauríeu de veure al que diuen ells 'bellesa'.