La reina Isabel II inaugura el ferrocarril Madrid-Aranjuez, que partia de l'estació de l'antiga Porta d'Atocha, al davant de l'Hospital General, passant per Getafe, Pinto, Valdemoro i Cienpozuelos. Aquest tren reial inverteix quasi una hora a fer tal recorregut. Però el fet causa gran sensació. És cosa certa que els madrilenys se sentien una mica malament per haver estat segons en aquesta mostra de progrés. Ja els catalans havien inaugurat la seva primera línia el 1848, entre Barcelona i Mataró. El 1844 el govern espanyol, per altra banda, havia decidit d'emprar un ample de via de sis peus castellans, és a dir, 1.672 mil·límetres, molt semblant a les vies que utilitzarien a Rússia, que havia inaugurat el 1836 una línia entre Sant Petersburg i Pavlovsk. També Suïssa i Dinamarca s'havien anticipat als trens de l'Estat espanyol, el 1847, i Noruega i Suècia el 1854 i 1856 respectivament. Avançada, en canvi, fou Bèlgica, que el 1835 inaugurava el tren que anava de Brussel·les a Malinas i aquell mateix any els alemanys posaven en marxa el seu primer ferrocarril. Era, doncs, una autèntica cursa per a seguir les experiències del gran Stephenson, que ja havia inaugurat camins de ferro a Gran Bretanya a la dècada dels 30 d'aquell segle XIX que amenaçava d'acabar amb el correu de les diligències.
El tren Madrid-Aranjuez (1851)
10/02/00 0:00
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Cisma a Vox: un centenar de càrrecs es rebel·len contra Abascal
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- Acusen la duquessa de Sussex, Meghan Markle, de plagiar l’escut de Porreres per a la seva marca
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.