L'estudiós i filòsof musulmà Ali Rabban at-Tabari comença una
llarga polèmica musulmana de caire religiós contra el cristianisme
des dels orígens de l'Islam fins al segle XIV. Les seves obres,
Kitab ad-din wa-d-dawla i Radd ala an-nasara són els dos tractats
més antics contra el cristianisme que s'han pogut conservar.
Al mateix temps tenen un valor de document històric de primer
ordre. El seguiren en aquesta lluita contra els partidaris de la
Creu, Al-Qasim ben Ibrahim, Al-Gahiz, Ibn Qutayba, Al-Hasan ben
Ayyub, Ibn Hazm, Abu Isa Muhammad ben Harun al Warraq,
Al-Baquillani, Al-Qarafi... i fins i tot, el nostre Anselm Turmeda,
mallorquí convers a l'islamisme que adoptà el nom d'Abdalla
Al-Mayurqí. Aquesta polèmica medieval fou llarga, agre i de
vegades, violenta. Hi participà Ramon Llull estant a Bugia el 1307,
quan discutint amb els savis àrabs, és copejat i apedregat per la
multitud abans de ser reclòs en un lloc infecte, i després,
expulsat del país. Però la polèmica musulmanocristiana de Ramon
Llull i els seus opositors començà a casa seva, no amb Blanca
Picany, la seva esposa abandonada, sinó amb un esclau moro, que de
tot hi havia, en aquella Mallorca del Senyor...
«El drama era molt més profund que un incident domèstic. Ramon
Llull, que havia estat Senescal de Jaume II de Mallorca i havia
tingut una certa influència i algun poder a la cort, amb una vida
mundana ben abocada a la disbauxa, essent ben sovint infidel en el
seu matrimoni amb Blanca Picany, de la qual té dos fills, topa amb
unes misterioses aparicions de Jesucrist i trasbalsat, Ramon, es
mortifica, fa penitència i decideix de consagrar-se a Déu. El 1263
ven els béns que posseeix, manco una petita part que deixa a la
muller i als fills, i se'n va de viatge per Catalunya, Montpeller,
Rocamador i Sant Jaume de Galícia. Torna a Mallorca sense un sou a
la butxaca i continua vivint a casa seva de la resta del
patrimoni.
Però només fa temps per tornar a marxar i com que sap que a
terra de missions haurà de saber parlar l'àrab, encara fent servir
els pocs doblers que li restaven a Blanca i els infants, compra un
esclau moro per tal que li ensenyi la seva llengua. En troba un de
molt intel·ligent al Mercat dels Esclaus, prop de la Plaça de la
Quartera, un d'aquells Mafumet capturats al Nord d'Àfrica, de
devers vint-i-cinc anys. I el porta a ca seva. Seriós i educat,
aquell musulmà s'atreu, ben prest, la simpatia dels familiars del
seu amo i el respecte d'aquest. Les lliçons anaven molt bé, Llull
s'adaptava, fàcilment, a la pronunciació i la conversa, progressant
de cada dia més. Un dia, però, mentre Ramon era fora, Mafumet, que
també coneixia la parla catalana, de col·loqui amb els altres
familiars, va fer observacions contràries al cristianisme.
Quan Ramon ho sapigué li pegà una gran pallissa, com ell mateix
confessà per escrit en una autobiografia, ja fos a la boca i a la
cara, ja a molts indrets del cos. El moro hagué de callar i sofrir
el càstig, encara que mai no havia estat tractat d'aquella manera,
però preparà la revenja. I un dia que va veure el seu senyor
totsol, assegut a una cadira, l'envestí amb un ganivet. Agafat de
sorpresa, Ramon, només va tenir temps d'aturar el cop mortal però
no pogué evitar de rebre una ferida lleu. Amb l'ajut dels veïns que
havien sentit el renou de la baralla, Mafumet fou dominat i el
tancaren a la presó.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.