Informa el diari El isleño que a començaments d'any es troben
establertes les religioses anomenades Germanes de l'Empar, que
tenen al seu càrrec la cura dels malalts de l'Hospital Provincial i
dels nins de la Inclusa. Sembla que el seu fundador, mossèn
Sebastià Gili i Vives, ha pogut comprovar feliçment que les
vocacions són moltes i la tasca a fer, tan immensa, que per gran
que sigui el nombre de mans, mai no s'acaba...
El comentarista deia: «És tan sublim, tan elevat l'objectiu amb
el qual aquestes donzelles es decideixen a vestir l'humil hàbit de
l'Empar, que no sabem si admirar més en elles l'heroica abnegació
amb la qual s'acomiaden del món, renunciant a tot plaer humà, o el
valor i l'alegria admirables amb els quals consagren voluntàriament
tota la seva vida a uns treballs en si mateixos tan excessius i
continuats com repugnants...».
És evident que el periodista del XIX, un «gacetillero» de
tercera, en aquestes consideracions, ens fa realment pena. Però
aquestes opinions de petit «bon vivant» no són mortes, al cap de
dos segles, dins la societat mallorquina. Tot al contrari. En
primer lloc la consideració masclista d'una dona jove que rebutja
el matrimoni per anar a servir un ideal altruista és una dissortada
i que totes les alegries i tots els plaers es troben al costat d'un
marit que en aquell temps les solien embarassar de deu a dotze
vegades. Eren els mateixos «bon vivants» que fumaven puros de
l'Havana als Casinos i llegien amb indiferència les matances de la
guerra de Crimea, els combats de la d'Àfrica o el drama de la
criada d'un carrer nobiliari dels voltants de Santa Eulària que se
suïcidà després d'haver estat violada pel senyoret de torn. Però
quina era la primera nòmina d'aquelles monges admirables,
infermeres i missioneres, dames d'assistència social? Sabem el nom
de les quatre al·lotes que en aquells dies passaren a omplir un nou
rengle de voluntàries, i si en feim una anàlisi podrem comprovar
fins a quin punt allò tenia o no tenia mèrit de debò. Eren sor
Cristina, natural de Palma, a la qual assistí com a padrina dona
Anna Dameto de Cererols; sor Cristina d'Espoleto, natural de
Ciutadella, que tingué per padrina dona Josepa Orlandís de
Safortesa; sor Elena de Valentinis, de qui fou padrina en la
cerimònia de presa d'hàbit sona Lluïsa Despuig de Truyols, i que
era de Palma; i finalment, sor Escolàstica, de Ciutadella, que
tingué per padrina dona Ferranda Togores de Descatllar... Què
significava tot això? Doncs que les vocacions havien germinat en el
terreny més difícil, el de l'aristocràcia, que una cosa era tenir
un capellà que amb molts estudis pogués arribar, sota el segell
d'un marquesat, a ser canonge i, fins i tot, bisbe, o una monja
tancada amb la categoria d'abadessa, que una religiosa en el món
exterior, guarint nafres i netejant de merda el poble més
miserable, com una Teresa de Calcuta d'aquell temps. Renunciaven
aquelles al·lotes, per amor a Déu, és clar, a casar-se amb un
prim-mirat «pollo-pera» que si per una banda tenia un concepte
masclista de l'amor conjugal, per una altra oferia, a la seva
esposa, carrosses de dos i quatre cavalls, sales immenses de casals
multiseculars, estols de criats i criades i vestimentes de
princesa, perfums de París i tota la «pardaleria» que avui en dia
veim en mans de la nostra «jet-set» illenca. És per això que les
voluntàries de l'Empar sempre hauran d'ocupar un lloc d'honor dins
la història social d'aquest país.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.