Rayó centra «Les muntanyes de foc» en una expedició africana.

TW
0

Va ser ara fa deu dies, el passat 13 de desembre, quan l'escriptor mallorquí acudí a la Nit de Santa Llúcia, a Barcelona, per recollir el Premi Joaquim Ruyra atorgat per l'editorial Proa, un nou guardó que s'afegeix al seu voluminós currículum de reconeixements i que suposa el llançament de Rayó al mercat català. El secret de la creació és, confessà ahir, donar prioritat a la qualitat i no deixar que l'afany didàctic la faci quedar en segon pla. Així, l'escriptor declarà combregar amb la idea que «s'ha de donar qualitat, independentment del gènere», una concepció en la línia de la desenvolupada, explicà, per Gabriel Janer Manila: «La idea és que el llibre l'ha de poder llegir tant l'infant com l'adult, encara que sigui un conte màgic. Tanmateix, això és difícil. A Espanya està molt desprestigiat. Si escrius novel·la per joves ets autor de gènere, de segona fila».

Tot i així, la idea aportada per Rayó, fonament de la seva tasca creativa, tendrà reconeixement també en el cas de Les muntanyes de foc, l'obra guardonada amb el Premi Joaquim Ruyra. Així, explicà l'autor, els editors tenen la intenció de fer dues edicions de l'obra del mallorquí: la primera a la col·lecció Columna jove, tal com s'explicita a les bases del guardó; la segona, com a opció excepcional, a la col·lecció de Columna per adults, a fi que el llibre també sigui llegívol pels més grans.

L'obra, que ha suscitat una gran admiració i les millors lloances per part del jurat del guardó, entronca amb una tradició d'escriptors de primeríssima fila que, per Rayó, demostraren que la literatura llegida pels infants no té per què ser literatura escrita per a infants. Molts noms sobrevenen a l'hora de fer una nòmina de les influències principals: dels locals, Gabriel Janer Manila i Rosa Maria Colom amb Ulls de fum; dels hispànics Juan Farias; d'estrangers, la llista inclou tant contemporanis com Michael Ende i Roald Dahl com els majúsculs Stevenson, Collodi, Charles Dickens o Mark Twain.