El gran escriptor i dramaturg Lope Félix de Vega Carpio decideix
de rebre les sagrades ordes després de tota una vida d'aventures.
Aquest celebrat poeta, nascut i mort a Madrid (1562-1635), esdevé,
doncs, capellà a Toledo i des de llavors ja només es dedica a la
tasca literària i les obligacions religioses. Arribat en aquest
punt de la seva vida, amb una obra universal voluminosa a
l'esquena, és un autor l'obra del qual, emprant un mot de Tomeu
Fiol, ens resulta «torrencial».
Formen les seves obres dramàtiques vint-i-nou toms i encara
aquests només comprenen una part de les que va escriure. Presumia
d'haver escrit cinc quaderns diaris al llarg de la seva fecunda
existència i més de cent comèdies en vint-i-quatre hores cadascuna.
Escriví uns dos mil dos-cents drames i autos, dels que només se
n'han conservat quatre-cents.
Fou, per tant, un gran escriptor professional del seu temps. Per
aconseguir la seva puresa d'estil i la seva indiscutible
originalitat es va haver d'enfrontar als «exquisits» del seu temps.
Els seus pecats, segons els «canaris-flauta» del barroc foren no
voler imitar els models grecs i llatins, trencar amb el principi
aristotèlic de les tres unitats (lloc, temps, acció), prescindir de
la norma clàssica de separar el que és tràgic del que és còmic...
Els poetes envejaven, però, sobretot, aquella gran capacitat de
produir, aquella gegantina imaginació, aquell cosmos interior que
Lope treia cada dia a fora. El criticaren per escriure massa i ell
els contestà amb l'obra El perro del hortelano, que no menja ni
deixa menjar. Tots aquells que volien aturar la seva capacitat
inventiva, la seva imaginació inesgotable, la seva vitalitat
magnífica, la seva gràcia espontània, la seva riquesa expressiva,
el seu sentit del que és popular... es varen veure ridiculitzats
sobre l'escenari.
Totes les enveges bordes desfilaren per aquella faula. I com que
ell, el dramaturg torrencial, deia allò de «a buen entendedor pocas
palabras» i «ladran, luego cabalgamos», deixà els seus enemics a la
vora de la carretera i passà a la total immortalitat. Un es demana
al davant d'aquest exemple... Qui és més escriptor, el que treballa
la ploma de dilluns a divendres i els cap de setmana descansa o els
que no toquen la ploma fins els dissabtes i els diumenges quan
s'entreguen al seu hobby de teixir versos apressats, de fil una i
altra vegada interromput, dins tot l'esperit de frustració que
suposa una feina no vocacional que el fa oblidar, al llarg de la
setmana, les millor idees, cas que les tingui?
Els escriptors torrencials, de Ramon Llull a Pedrolo, tot
passant per Shakespeare, Molière, Ibsen... ens demostren, ben a les
clares, que la literatura és un ofici i no un «hobby de
domingueros», sobretot quan aquests «domingueros» ja tenen més de
cinquanta anys, es creuen ser escriptors i tota la seva producció
pot caber dins una capsa de sabates. I és que l'escriptura, com
tota altra branca de l'art, no ha estat feta pels llombrígols
feliços.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.