Bru de Sala clou «esperançat» el debat sobre literatura catalana a Sa Nostra

L'autor destacà el canvi de segle com l'inici d'una etapa positiva

TW
0

«Esperançat» pel proper devenir de la literatura catalana, amb la convicció que el canvi de segle obrirà pas a una etapa regeneradora que tancarà dues confuses dècades de decadència, el controvertit crític Xavier Bru de Sala s'encarregà de cloure ahir el cicle sobre «La literatura catalana, a debat» que s'ha desenvolupat els darrers mesos al Centre de Cultura de Sa Nostra sota la coordinació de l'escriptor Antoni Serra.

Marcada pel positiu missatge expressat per Bru de Sala, la sessió es carregà tanmateix de dures crítiques a la política institucional, al rol jugat pels departaments universitaris i per la situació creada a base de donar major transcedència als interessos editorials que no pas a la creació en ella mateixa: tot plegat, la conferència va ser un repàs als elements analitzats per l'autor en el seu darrer llibre, El descrèdit de la literatura, on apareixen els condicionants d'una situació esdevinguda principalment per l'actitut presa pels intel·lectuals, escriptors i editors d'ençà de l'arribada de la democràcia.

«D'ençà de llavors "explicà Bru de Sala" sols s'ha jugat la lliga de mercat»: en comptes d'apostar per la creació, s'ha impulsat una literatura únicament adreçada a conquistar el públic i a esdevenir element subsidiari de la recuperació de la cultura catalana. Així, el crític esmentà que una de les principals mancances és la falta de tensió entre dos pols, el de l'art i la indústria, entre la creació literària individual i les exigències econòmiques del mercat.