El pare Gabriel Llompart descobreix la Mallorca artística medieval inèdita

L'autor ha aplegat noves troballes documentals sobre pintura i «picapedreria»

El pare Llompart a la presentació de la mostra «Mallorca Gòtica».

TW
0

Amb el suport institucional del Govern balear, el Museu de Mallorca acaba de publicar un nou volum dins les seves col·leccions de monografies. Miscelània documental de pintura i picapedreria medieval mallorquina, volum tècnic realitzat pel pare Gabriel Llompart, és un aplec de documents inèdits reproduïts íntegres o parcialment, segons el seu interès, que donen llum sobre personatges o elements fins ara desconeguts en el camp de les arts de la Mallorca medieval.

Estretament vinculat amb l'exposició sobre la Mallorca Gòtica que coordinà el pare Llompart i que gaudí de gran èxit d'assistència a la Llonja, el volum aporta dades significatives de diversa índole. Així, l'autor destacà la documentació que constata una major presència de pintors procedents d'Àfrica a Mallorca del que es pensava; la procedència rossellonenca del taller de pintors de l'Escola Italianitzant; o l'existència de pintors fins al moment no documentats, com Joan Rosató o el castellà Alonso de Sedano. Així mateix destaquen informacions del camp de l'arquitectura, com són els embigats pintats d'influència mudèjar, encara poc estudiats, o la documentació sobre les pedreres de la costa, molt importants per aprendre de la manera de treballar dels antics picapedrers "escultors i arquitectes" de la Mallorca medieval.

El volum, apuntà el pare Llompart, «llueix poc, però és fruit de molt de temps de dedicació». És l'habitual en els treballs d'investigació, cosa que no poden substituir els avanços informàtics: «Els sistemes informàtics poden ser útils per fer certs tipus de treballs. Això sí, cal tocar directament els materials antics. La informàtica rarament oferirà novetats, només el que ja s'ha registrat prèviament. I això obliga el personal investigador a combinar totes dues coses».