Margalida Casacuberta visita la galeria de personatges de Rusiñol

L'autora comissarià la recent mostra d'«Els jardins de l'ànima» a Sa Nostra

TW
0

Amb la mateixa passió per la personalitat artística i literària de Santiago Rusiñol que, ara fa uns mesos, demostrà a Sa Nostra Margalida Casacuberta, comissària de l'exposició «Els jardins de l'ànima» que acollí el Centre de Cultura de l'entitat bancària, l'autora s'apropa ara a la figura del pintor i escriptor a Els noms de Rusiñol, un aplec de vint contes en què l'artista compareix com a denominador comú.

Publicat a Quaderns Crema dins de la col·lecció D'un dia a l'altre, el volum constitueix un híbrid genèric en què s'entremesclen la biografia, el retrat literari, l'àlbum de records i la narració breu. Olotina doctorada en Filologia catalana contemporània, Casacuberta hi realitza el viatge cap a l'artista i escriptor a través de la galeria de personatges que centraren la seva atenció, que poblaren les seves encertades descripcions o que se sotmeteren a la suavitat del pinzell i la ploma.

El llibre, que s'obre amb el retrat familiar en què l'artista apareix al costat de les seves filla i néta, s'integra de vint narracions a través de les quals tot just s'insinua la imatge de Santiago Rusiñol, omnipresent en la seva absència directa. El «cap visible del modernisme i creador del senyor Esteve, col·leccionista de forja catalana antiga i pintor de jardins abandonats, ironista i viatger, morfinòman, noctàmbul i treballador compulsiu», comenta Casacuberta, apareix desdibuixat, fragmentat i fins desenfocat en el mirall que li posen al davant la mirada profunda de Picasso i els ulls incisius de Ramon Casas, la fotografia gelosament guardada de Sarah Bernhardt, el riure d'Erik Satie, l'hostilitat d'Eugeni d'Ors o la discreció de Lluïsa Denís, una galeria de personatges que es va perfilant al mateix temps que perfila l'ombra del creador.