Viatge a la bohèmia de París amb els pintors espanyols del canvi de segle

El Gran Hotel estrena avui la fascinant reunió d'un centenar de llenços

L'esplèndid «Nu femení» de Ramon Casas.

TW
0

Amb les sales dels tres pisos del Gran Hotel farcides d'un centenar de pintures, la Fundació la Caixa de Palma proposa un fascinant viatge al París que concentrà l'activitat cultural i artística en el tombant dels segles XIX i XX. Són el testimoni dels motius i els paisatges que concentraren la fal·lera creativa dels Pintors espanyols a París, 1880"1910, arribats a la capital francesa i participants del dinamisme artístic que havia de revolucionar el món de les arts plàstiques.

Ordenada cronològicament, l'inici de la mostra entronca amb les primeres obres sorgides dels viatges dels joves artistes com els germans Jiménez Aranda, Francesc Miralles o Raimundo de Madraza a França, visita que substituïa la preceptiva estada a Itàlia. Atrets pel mercat artístic que desenvolupava el seu eix a París, la major part d'aquests artistes acudiren en recerca de fama i reconeixement al Gran París de la dècada dels vuitanta, on prevalien la visió realista dels temes urbans i la combinació de temes orientalitzants amb escenes costumistes, al costat dels retrats femenins i les escenes intimistes que responien al gust aristocràtic de la burgesia.

L'exposició continua la panoràmica amb la reunió d'obres sorgides dels grans salons de París, la tríade d'essencials espanyols del moment, Ramon Casas, Joaquim Sorolla i Santiago Russinyol participaren en la irrupció de nous moviments com l'impressionisme, el puntillisme i el simbolisme, i es palesà la derivació progressiva vers la importància del llum i color i l'expressió de sentiments i ideals espirituals, en oposició al naturalisme científic. Els canvis temàtics definitius es produeixen amb l'impuls donat a la primera dècada del segle amb la preferència pels personatges marginals i la vida nocturna, l'autèntica bohèmia parisina.