La premsa anglesa reconeix que el Great Eastern, el més gran
vaixell construït fins aleshores, la nau més fantàstica de tota la
història marinera, ha estat fracàs. Un gran fracàs comercial i
econòmic. Tot i que aquest navili serà el padrí de tots els
transatlàntics posteriors, no pot seguir, amb la bandera de l'Unió
Jack a la popa, passejant l'honor de la gegantina indústria de les
drassanes britàniques per tot el món.
«The mammoth iron steam-ship» va esser dissenyat per J.K. Brunel
i construït per Scott & Russell de Londres. Foren emprades deu mil
tones de ferro i les màquines de vapor desenvolupaven una força de
tres mil cavalls. Amb una llargària de 695 peus, és a dir, un vuitè
de milla, i una amplària de vuitanta-tres, disposava de quatre
pisos. Amb les seves 18.915 tones de registre, el publicista
Currier & Ves recordava que el Great Eastern tenia cinc mil tones
més que la bíblica Arca de Noé. Les dues grans rodes laterals de
pales feien un diàmetre de seixanta peus, el que suposava també tot
un rècord des de l'invent de Fulton. Però potser aquesta nau no
haguera tingut preu en cas d'una gran guerra ja que podia
transportar un total de deu mil soldats. Atret per aquesta
meravella de la tècnica, el gran escriptor francès Jules Verne
(1828-1905) situaria una de les seves fantàstiques aventures a bord
del Great Eastern. L'obra porta per títol La ciutat flotant i
l'acció es situa a l'hivern de 1867.
«...Aquell vaixell era una obra mestra de la construcció naval.
Molt més que un vaixell: Una ciutat flotant, un tros de territori
desferrat del solatge anglès, que després d'haver travessat l'oceà,
s'enganxa al continent americà. Jo m'imaginava aquella grandiosa
mola duita per les ones, la seva lluita amb els vents als quals
desafiava, la seva audàcia al davant de l'impotent oceà, la seva
indiferència envers de l'oneig, la seva estabilitat enmig d'aquest
element que mou com si fossin xalupes els Warriors i els
Solferinos; però la meva imaginació es quedà curta, doncs encara
quan vaig veure durant la travessia tot el que m'havia figurat, el
que és real superà totes les meves expectatives ja que vaig
presenciar moltes coses que no són del domini marítim. El Great
Eastern no és només una màquina nàutica. És un microcosmos que
conté un món sencer i potser qualsevol observador no s'admirarà de
trobar-hi, com en un gran escenari, totes les ridiculeses, totes
les passions dels homes...» Jules Verne, a través del seu
personatge viatger, tenia raó.
Els homes, cada home, cada cervellet, es fa la seva pel·lícula i
la seva novel·la. El pitjor és que s'ho creu. Es mira el llombrígol
i pensa que la natura s'ha superat creant un geni. Però després,
malgrat els amiguismes, veu com les seves obres que creia
magnífiques, són oblidades, arraconades, i un cop l'autor és mort,
ja no pot clamar per elles, trossejades per un mercader de ferro
vell. Això és el que s'esdevingué amb el Great Eastern.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.