L'arquitectura ecològica arriba a Mallorca

Un taller construït mitjançant parets de bales de palla n'és el primer exponent

El resultat final no ofereix cap diferència externa.

TW
0

L'arquitectura ecològica ja té a Mallorca el primer exponent. Es tracta d'un taller de 50 metres quadrats de superfície construït mitjançant parets de bales de palla. La iniciativa es plantejà fa temps, quan una família es decidí per una construcció econòmica i ràpida, que a la vegada fos el màxim d'ecològica i tingués una certa garantia.

D'aquesta manera és com s'informaren sobre diferents tècniques i es decidiren finalment pel sistema de la construcció mitjançant palla que, de segles ençà, s'empra en determinats indrets dels Estats Units amb gran èxit. Entre les propietats d'aquesta mena de construccions destaca l'elevat poder d'aïllament tèrmic i acústic d'aquests edificis i, contràriament al que pot semblar a primer cop d'ull, la seva durabilitat en el temps està garantida. Als Estats Units se'n troben algunes de més de cent anys d'antiguitat.

El resultat fou que amb 25.000 pessetes de material i un mes i mig de feina de tres homes el taller fou realitat. Per a la seva construcció foren necessaris fins a 200 bales de palla de mig metre d'amplària per un metre i mig de llargària que a preu de mercat estaven al voltant de les cent pessetes cada una.

L'inici dels treballs es va fer amb la construcció d'una superfície aïllada del sòl i d'una cambra d'aire per evitar filtracions subterrànies d'humitat. Seguidament s'aixecaren els quatre pilars mestres i la coberta, realitzada amb bigues de fusta. Una vegada finalitzada l'estructura, començà tot seguit la col·locació de les bales de palla per filades. Per tal d'impedir-ne la mobilitat, es varen fixar una amb l'altra a través de la introducció d'un bastó que les deixàs «cosides». Per fer les finestres, el taller en té tres, també es va seguir la tècnica constructiva habitual, ajudant-se per un marcs de fusta fixats a les bales.

Un pic aixecades les parets, s'aplicà directament a sobre un terracat a base de morter. Aquesta passa fou la més difícil de dur endavant a causa de la rugositat de la palla. Amb tot, el resultat fou espectacular. Per referir bé les parets s'aplica morter d'un centímetre de gruixa que contribueix a la vegada a impermeabilitzar les parets de bales de palla. El resultat és el d'un taller que resulta quasi del tot insonoritzat i aïllat tèrmicament. Quant a les humitats, les precaucions a l'hora de construir-lo fan que no tenguin perquè fer-se paleses.