Després de patronejar els xabecs San Antonio (F.23'1a L.Sóller)
i Antonieta (F.44'1a L.Sóller), des del 1874, Joan Oliver Busquets
agafa el comandament del pailebot Roberto (F.77'1a L.Sóller) i com
molts dels seus companys d'ofici no es conforma de creuar la
Mediterrània occidental camí de França sinó que també passà
l'estret de Gibraltar i travessà l'Atlàntic cap a la Mar de les
Antilles, on tants altres sollerics hi tenen els seus interessos
comercials. Aquell any hi havia a Sóller onze naviliers, Antoni
Arbona, Antone Ferrer, Francesc Ferrer, Joan Ferrer, Joan Joy, Joan
Marquès, Miquel Mayol, Nicolau Morell, Jaume Oliver, Joan Oliver i
Joan Vicens.
Ben sovint, els cops de mar i les tempestes portaven a la ciutat
de la Vall la notícia d'una tragèdia com el cas del mariner Josep
Mayol Calafell ofegat prop de Marsella o aquell xabec Providencia,
que naufragà a les Boques del Roine, en viatge de
Marsella-València, carregat de guano, que com recordareu es tracta
d'un fems per a l'agricultura format amb excrements d'aus que es
troba en algunes illes del Pacífic i a les costes del sud-oest
d'Àfrica. Els bancs de guano arriben a tenir més de vint metres
d'espessor i es veu que França aprofitava les seves colònies per
fer-se proveïdor de tal producte. I cap millor client que la gran
horta valenciana. No hi va haver desgràcies personals però es va
perdre vaixell i càrrega. Altres vegades, com fou el cas del també
solleric xabec Libertad, del que deia la crònica: «Carregat de
guano i procedent de Marsella es dirigia a Cullera el xabec
Libertad, de la nostra matrícula, i a les dotze de la nit del
primer de l'actual embarrancà a la punta més exterior de la barra
de l'Ebre, salvant-se afortunadament tota la tripulació. És evident
que la nostra marina està en dissort, doncs recents són encara els
naufragis del xabec Soledad i del bateau San Antonio, i ara acabam
de perdre un dels més hermosos i grans vaixells amb què comptava
aquesta matrícula, (Sóller, 13 abril 1889, V, número 197). El xabec
era de noranta-set tones, el comandava el patró Joan Arbona i
portava nou mariners».
A l'entrada del port de Sóller, a la banda del Bufador, hi havia
una creu de fusta que els mariners saludaven en arribar amb
salvament. El poeta Miquel Forteza hi dedicà aquests versos: «Negra
s'alça en el port la creu de pi,/ que ni el temps ni la mar han fet
podrir./Com la mort és funesta sa figura,/guaitant la mar des de
l'esquerpa altura./ Flota un record d'horror i de dolor./ Quan la
tempesta creix, una clamor/ damunt la mar terriblement ressona:/ és
la veu procel·losa d'una dona/ que allà morí en la desolada nit,/ i
vaga encar pels vents son esperit.../ Dins les tenebres fonda l'he
sentida/ perdent el feble alè, perdent la vida./ No calma
l'insondable sofriment/ l'encesa pietat del far clement./ Sols la
creu, que dilata sa figura/ banyada en sang damunt l'esquerpa
altura».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.