L'escriptor en llengua alemanya Max Frisch (Zurich, Suissa, 1
911), que després d'estudiar arquitectura i germàniques, es dedicà
plenament a la literatura, publicava en un aplec de narrativa
titulat Ausgewähte Prosa, editorial Suhrkamp, Frankfurt- Main, un
conte sorprenent, Der andorranische Jude, és a dir, El jueu
andorrà, una història que segons el crític «és una aplicació de la
problemàtica de l'artista a la història política: la societat
imposa a un andorrà el paper de jueu, encara que objectivament no
ho és, i ell, malgrat tots els seus esforços, no aconsegueix
d'assumir tal paper, ja que per part d'aquesta mateixa societat,
únicament ha estat creat com a blanc de les seves agressions i dels
seus odis».
Vet ací un fragment dels textos: «A Andorra hi vivia un home
jove a qui tenien per jueu. Seria digna de narrar la sospitosa
història del seu origen, el seu contacte diari amb els andorrans
que veien, en ell, un jueu; el retrat viu que d'ell es feia pertot
arreu. Per exemple, la desconfiança pel que feia als seus
sentiments, que com molt bé saben els andorrans, no pot tenir un
jueu. Aquest és reganyat per l'agudesa de la seva intel·ligència,
una agudesa que per necessitat es recicla a si mateixa. O la seva
relació amb els diners, que també a Andorra són importants: ell
sabia, intuïa el que tots pensaven en silenci, i investigava si era
realment veritat que sempre estigués pensant només en els doblers,
i així s'autoanalitzava fins que restava convençut que la cosa era
així. Ho confessà. Ho donà per sabut, i els andorrans es miraven,
sense paraules, quasi sense fer un gest, quasi sense moure els
llavis. També pel que feia a les coses de la seva pàtria sabia molt
bé el que tots ells pensaven; cada vegada que prenia la paraula,
ells la deixaven caure com si fos una moneda que es llançava al
poal del fems. Doncs el jueu, també això ho sabien els andorrans,
té les pàtries que vulgui escollir i que compra, però no una pàtria
com nosaltres, no una pàtria nadiva, i, com bé ho sabia ell, quan
es tractava dels interessos dels andorrans, parlava en silenci per
als seus adintres, com entre cotó. Més endavant va entendre que,
evidentment, mancava de tacte; sí, això s'ho digué un cop, a si
mateix, rotundament, quan, desanimat pel seu comportament,
s'apassionà. La pàtria, d'una vegada per totes, pertanyia als
altres i ell no esperava arribar a estimar-la de debò; al contrari,
els seus agosarats esforços i precs només servien per obrir un
abisme a la sospita...»
Ens sembla geogràficament injust aquest conte. Andorra fou lloc
de pas i refugi de molts jueus que fugien del Tercer Reich. El
Principat-República no ha tingut mai la vena racista que Max Frisch
li dóna gratuïtament. Un dia, algú o alguns, el mataren. Aquell a
mort, com conta l'escriptor, fou cruel, com cruel havia estat
l'existència dels fals jueu. No en parlaren més. «Però els
andorrans, cada vegada que es veien en el mirall, contemplaven amb
espant que cada un d'ells portava marcat en els rostre la fesomia
de Judes».
Max Frisch hagués pogut triar qualsevol escenari per al seu
conte. Qualsevol indret del món. Fins i tot, Mallorca. Qualsevol
país menys Andorra.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.