Los amantes de Teruel, òpera composta en el 1884 pel salmantí
Tomás Bretón i estrenada en el teatre Reial de Madrid el 1889, es
representarà en el Teatre Principal de Palma «amb tots els honors
que es mereix una obra que ha estat 110 anys absent dels escenaris
espanyols», segons declarà el seu director, Francisco López.
És la primera vegada que la xarxa de Teatres s'uneix per
col·laborar amb la Societat general d'Autors (SGAE) en un muntatge
que recupera el repertori espanyol, informà ahir el representant de
l'SGAE, Ignacio Fernández durant la presentació de l'obra que
inaugura la tardor de la XIII Temporada d'Òpera del Principal
aquest divendres. López valorà el fet que catorze teatres públics
acordassin «fer pinya» amb l'objectiu de recuperar aquest títol,
que «és quelcom excepcional i dóna sentit al teatre públic
pròpiament dit, el qual té una única pretensió que és cultural i no
econòmica».
López destacà la complexitat de la producció per la
desconeixença del públic d'aquesta obra. D'altra banda, recordà que
es tractava d'un espectacle itinerant que respon a una gira per
diferents ciutats. De fet, Palma és la ciutat que conclou amb el
cicle de funcions d'aquesta òpera de la qual no existia cap
gravació ni cap partitura revisada tot i que al final, «i partint
de zero, s'ha aconseguit crear una obra de dimensions descomunals
que hem intentat adequar a l'espectador actual».
«La complexa i bellíssima música», tal com definí López, de
l'obra de Bretón, basada en la tragèdia homònima de Juan Eugenio
Hartzenbusch, i l'evolució de l'escenografia "des de l'època
medeival fins al segle XIX" dota l'escenari d'un intens drama
medieval que narra la tragèdia dels amants Isabel de Segura
(Beatriz Lanza) i Diego Marsilla (José Manuel Montero).
L'acció dels Amants de Teruel, una història d'amor més enllà de
la mort, transcorre en un temps suggerent i fugisser, segons
explicaren els responsables del muntatge. La peça ha estat
versionada des del segle XVI en tot tipus de gèneres per autors de
totes les èpoques, entre ells, Tirso de Molina.
Fou el romàntic Mariano José de Larra qui amb més vehemència
defensà els amants en la seva crònica de l'estrena en el Teatre
Reial de Madrid.
El director musical, Juan d'Udaeta, va reconèixer que «hem estat
molt més cuidadosos amb allò forani que amb el més nostre i
justament això és el que dóna valor al projecte: tenir la voluntat
de retornar-li la vida als arxius d'una obra tan nostra i tan
desconeguda durant tant de temps per tots» en l'àmbit d'un
patrimoni cultural que «està mort o si no adormit».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.