Apareix el 1945 a Barcelona un grup artístic amb voluntat de
crear una tendència plàstica, poètica i ideològica de total
alliberament dels convencionalismes culturals de l'època, agreujada
pels intel·lectuals del Règim que tornaven als academicismes més
obsolets. La consolidació del grup tendria lloc, però, el setembre
de tres anys després, quan editaren el primer número de la seva
revista, autèntic portaveu del seu ideari i publicació de debat i
consulta. Tot plegat significava el naixement d'un avantguardisme
català de postguerra. Integraven el Dau al Set els pintors Antoni
Tàpies, Modest Cuixart i Joan Pons; els escriptors Arnau Puig, Joan
Brossa i Joan Eduard Cirlot; l'editor Joan Josep Tharrats...
Després s'hi incorporaven Enric Tormo, Víctor Castells, René
Metras i Santi Surós. Els pintors del grup celebraren una exposició
antològica el 1951 a la Sala Caralt de Barcelona. Fou una mostra
memorable i la revista, un extra especial, es dedicà a
l'esdeveniment. Semblava que aquell grup marcaria el futur de la
cultura catalana o, almanco, de la vida intel·lectual barcelonina.
No fou així. Al cap d'un any de l'antològica, els membres del Dau
al Set se separaven, reclamant aquest o aquell la seva
independència. Tanmateix, l'editor Joan Josep Tharrats va fer
l'esforç de continuar publicant la revista quatre anys més. El
debat seguí diferents etapes. Començaren abraçant, entre tots, una
tendència dadaista que significava una absoluta indiferència cap a
la societat que els envoltava. Com és sabut el dadaísme, moviment
artístic i literari desenvolupat a Europa i a Estats Units del 1916
al 1922, es definia com un corrent estètic de reacció contra els
convencionalismes ortodoxos i de transició entre el cubisme i el
surrealisme. El nom «dadaísme», de «dadà», fou triat per sorts, tot
obrint un diccionari, el grup d'artistes de Zurich el 1916.
Evidentment havia plogut molt i aficar el cap sota la flassada per
no veure quin era el món que es vivia sota la Dictadura, d'una
Catalunya que havia estat ocupada i humiliada pels franquistes, era
una estratègia massa fàcil, puix l'art i les lletres, encara que
vulguin, mai no s'han pogut desvincular de la política social. Del
dadaísme passaren al surrealisme plàstic i poètic i llavors,
alguns, es varen perdre dins un existencialisme ideològic que
tampoc no trobava el seu cau definitiu. En resum: la diàspora,
després d'haver assajat inútilment l'evasió. La recerca d'un món
propi i marginat de producció artística obligava a l'individualisme
i només amb aquella tendència es podrien unir a una concepció
dinàmica de la societat, un camí per als artistes innovadors.
Sembla que les individualitats més destacades serien Antoni Tàpies,
pel que fa a les arts plàstiques, i Joan Brossa, pel que correspon
a la poesia. De vegades els grups no tenen, però, tanta
transcendència com el Dau al Set i no passen de ser pobres capelles
on els mediocres conviuen amb algun famós, que és mestre i
patriarca del grup. Potser els mèrits més importants del Dau al Set
foren els de rompre el silenci i el conformisme dels anys més
grisos i agres d'aquest país.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.