Neix a Saint- Etienne-de-Geoire, en el Delfinat, Louis Mandrin,
fill d'un fuster. Desertà de l'exèrcit i es va fer contrabandista.
Dugué a terme les seves aventures amb una veritable capacitat
militar. Organitzà una colla de bandits, conquerí un poble, i només
pogué ser derrotat per un cos de sis mil homes destinats
exclusivament a la seva persecució i captura. Diuen que Mandrin
posseïa uns trets fisionòmics interessants, que la seva mirada era
d'acer i la seva paraula molt viva. Apassionat per una banda i amb
una serenitat impertorbable per una altra. Un home fet per manar,
per dirigir. Femellut, venjatiu, va ser més que famós arreu de
França i per això, no és estrany que els escriptors i poetes el
fessin l'heroi de comèdies, melodrames i altres obres
literàries.
Com explica E. J. Hobsbawn, «El bandit és valent, tant quan
actua com quan és víctima». (Mandrin, detingut per les autoritats,
era enrodat viu el 26 de maig de 1755, en execució d'una sentència
feta dos dies abans pel tribunal criminal de Valence.) Mor
desafiant i bé, i nombrosos al·lots dels barris baixos i suburbis,
que res no posseeixen, llevat del do comú de la força i la bravesa,
es poden identificar amb ell. El redescobriment dels bandits
socials en els nostres dies és obra d'intel·lectuals, d'escriptors,
de cineastes i, fins i tot, d'historiadors... S'ha tractat aquí
d'explicar el fenomen del bandidisme social, però també de
presentar-ne els herois: Janosik, Sandor Rosza, Dovbus, Doncho
Vatach, Diego Corrientes, Jancu Jiano, Musolino, Giuliano,
Bukovallas, Mihat el Vaquer, Andras el Pastor, Santanon,
Serrallonga, García, una columna interminable de guerrers, ràpids
com la daina, nobles com el falcó, astuts com la raboa. Només amb
poques excepcions, ningú no els conegué mai a trenta milles del seu
lloc de naixença, però foren tan importants per al seu poble com
els Napoleons i els Bismarcks; i segurament més importants que el
Napoleó i el Bismarck reals». Així, per exemple, cap home de la
insignificància de Janosik compta amb cents de cançons a ell
dedicades. Són cançons d'orgull i de nostàlgia: «L'ocell ha cantat
sobre la branca seca, han mort Schuhaj i vindran temps
difícils».
És clar que en aquesta mitologia s'hi barreja història, llegenda i
superstició, és a dir, els factors simbòlics que configuren el món
dels pobres. Com diu Ivan Olbracht: «L'home té una aspiració
insaciable cap a la justícia. En la seva ànima es rebel·la contra
un ordre social que li nega aquesta justícia i sia el que sia
l'entorn on viu acusa de tal o qual malifeta l'ordre social o
l'univers material sencer. No oblidem que l'home té una rara
tendència i entossudida a recordar, a imaginar coses i a
transformar-les; i endemés de tot això, porta dintre seu el desig
de tenir tot el que no pot tenir, encara que sigui sota la forma
d'un conte de fades».
Miquel Ferrà i Martorell
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.