Anton Pàvlovitx Txèkhov (Taganrrok,1860 " Badenwailer, Selva
Negra, 1904), el famós escriptor i dramaturg rus, nét d'un serf i
fill d'un modestíssim comerciant, fou un home profundament
compromès. Així ho demostrava amb les seves obres i la seva
conducta. Les obres sobre les que aplicava una interessant fórmula,
barreja de naturalisme i impressionisme el proclamaven com un geni
de la narrativa breu, un mestre de l'estil lacònic i agut. Dotat
d'una bondat lúcida i reservada en els seus escrits sempre hi queda
implícita la seva orientació política de defensa de l'home contra
les institucions que el coarten, en la mesura que no només li
impedeixen de ser lliure, sinó que arriben a inculcar-li la por
d'aquesta mateixa llibertat.
Però Txèkhov no semblava tenir por a l'hora de lluitar per les
llibertats d'altri i per això va prendre sempre posicions concretes
al davant de problemes concrets. Així per exemple en el cas Dreyfus
(que no fa molt tractàrem en aquesta mateixa secció i segons el
qual un home innocent era condemnat per la justícia francesa per
tal de no destapar corrupcions oficials) es mostrà a favor d'aquest
i d'Emile Zola. Si Zola fou tractat de calumniador per uns jutges
partidistes, Txèkhov hagué de rompre les seves relacions amb el seu
editor Suvorin i al mateix temps suportar crítiques i amenaces per
part dels seus contemporanis. El 1894 publicava un informe sobre la
colònia de deportats establerta a l'illa de Sajalí, on els presos
eren víctimes de tota mena d'abusos. Advertit el govern del que
passava, va haver d'enviar una comissió investigadora la qual
comprovà que Txèkhov tenia raó ... Aquest segón cas estil «dreyfus»
li dugué encara més enemics per part de les institucions.
Això no evità que el 1902 el volguessin fer membre de l'Acadèmia
de Ciències de Sant Petersburg però sabent que el seu amic Maxim
Gorky havia estat expulsat de l'esmentada acadèmia en rebutjà
l'honor. Així era Txèkhov. Sempre malalt de tuberculosi havia
estudiat medicina a Moscou i ja essent metge, i vivint de la
literatura i el teatre exercí només de manera altruista, guarint
les persones més desfavorides sense demanar mai un cèntim. A moltes
de les seves obres ens conta la peripècia vital del sant laic, el
seu protagonista favorit i denuncia la situació dels obrers a
jornal embrutida per l'alcohol i la ignorància. A una de les
pàgines del seu relat Història de la meva vida hi podem llegir:
«(...)Les injustícies més cruels subsisteixen al costat dels més
nobles corrents d'idees i del desenvolupament de la ciència i de
l'art. L'art d'explotar el proïsme creix al mateix temps que les
altres arts. És veritat que avui l'esclavatge resta jurídicament
abolit, però l'hem ressuscitat i revestit de formes més refinades,
i nosaltres ens hem fet prou intel·ligents per a justificar-la amb
tota mena de sofismes. Malgrat totes les nobles idees de les quals
bravejam, si la gent pogués encarregar de les seves funcions
fisiològiques més desagradables als seus servents ho faria sense
dubtar-ho i per tal de poder-lo justificar argumentaria que els
savis, els artistes, els pensadors, no poden malgastar el seu
preciós temps en certa casta de funcions sense greu perill del
progrés humà».
Miquel Ferrà i Martorell
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.