Cristòfor Colom, quan retorna del primer viatge descobridor, és
rebut pels reis Catòlics a Barcelona. Porta amb ell, segons la
tradició, alguns indis, plantes i animals exòtics i altres
mostretres... Existeix una hipòtesi, acaronada pel jovent
catalanista, segons la qual les caravel·les del primer viatge de
Cristòfor Colom no haurien sortit de Palos, a Huelva, sinó de Pals,
a Catalunya. Vist així, de cop i volta, ens hem de fregar una
miqueta els ulls.
Però l'aventura colombina és tota plena de misteris, intrigues,
contradiccions i enganys. Comencem per dir que no tenim el diari
autèntic de Colom i de la crònica, escrita per la seva mà, del
viatge descobridor. Tenim només una transcripció del frare andalús
Bartolomé de Las Casas, amb parègrafs il·legibles i errors
cartogràfics i tècnics de tota mena. Però primer de tot ens hem de
situar en el problema polític d'aquell moment. Els reis Catòlics
patrocinen el viatge i els doblers no surten de les joies de la
reina sinó de les gestions dels tresorer de Ferran, Lluís de
Santàngel, de la corona catalanoaragonesa, un home relacionat amb
molts documents comercials amb València i Mallorca. Encara que en
les expedicions a les Índies descobertes hi participen alguns
catalans, aragonesos, valencians, mallorquins, menorquins i
eivissencs, el regne de Catalunya i Aragó queda privat d'una manera
general dels viatges. Es concedeix al port de Sevilla el monopoli
del comerç amb Amèrica i se li nega al de Barcelona. Aquesta
decisió de la reina Isabel, que significa una trista davallada de
calçons del rei Ferran, fa que les noves terres siguin per a
Castella, exclusivament. Ja ho diu la divisa antiga: «A Castilla i
a León nuevo mundo dió Colón»... Es tractava doncs de demostrar,
amb les cròniques oficials, que la gesta descobridora havia estat
totalment castellana i que mai no haguera pogut sortir de port
català. Així i tot, el pare Las Casas no parla de Palos sinó de la
barra de Saltes, una zona d'aiguamolls on no hi havia cap port i
que encara avui, amb presència de pescadors, no el veim possible
lloc d'ancorament de naus com aquella reproducció de la Santa Maria
que va estar tants d'anys al port de Barcelona i que coneixíem molt
bé. I si a Huelva hi ha el poblet de Palos i la barra de Saltes,
que no és tal barra sinó illot, aleshores amb més fang que terra, a
la desembocadura del Tinto i amb un petit canal per on se suposa
que sortiren els tres navilis a l'Atlàntic, la qual cosa ens sembla
avui impossible; en el Baix Empordà hi ha l'antiga vila de Pals,
amb una muralla i un castell, així com la localitat de Salt, ambdós
sobre el riu Ter... Ja seria massa gros això... Però pensau que
només tenim tradició que ha de menester acte de fe. I si resultàs
que per tal d'evitar un litigi entre polítics i comerciants
catalans i castellans el pare Las Casas hagués manipulat l'original
de Colom que després desaparegué o el varen fer desaparèixer? El
pare Las Casas era, potser, especialista en això de vestir un sant
i despullar-ne un altre? No fou ell que per tal de defensar els
indis americans sotmesos a captiveri recomanà la compra i
importació de negres africans? No haurà estat tot això una gran
estafa universal? Per què hem de creure textos de segona,
probablement manipulats i tot un seguit de llegendes populars? Les
nostres especulacions podrien omplir d'interrogants un tom
enciclopèdic. Però com que ja no hi canten galls ni gallines que
cadascú es conti la pel·lícula com més li agradi.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.