Elisabeth Förster-Nietzsche, germana de Friedrich Nietzsche,
dóna a conèixer les teories del filòsof que promouen les doctrines
antisemites i pangermanistes, tot plegat, la semença del
nacionalsocialisme de Hitler posterior. Enmig de tota la proposta
hi ha «la moral dels senyors i la moral dels esclaus».
Així, en relació a la idea del superhome i la voluntat de
domini, estableix Nietzsche la moral dels senyors, que és moral de
la vida ascendent, enfront de la moral dels esclaus, que és moral
descendent. Són «senyors» els forts, els nobles, els dominadors,
els que tenen el sentiment de la plenitud vital. Pertanyen a la
seva moral l'arrogància, fundada en la pròpia força, l'activitat
desbordant, l'eufòria de la pròpia conducta, la segura confiança en
el propi destí, la fe en si mateix, la duresa en el tracte, la
insensibilitat a la compassió i a la simpatia.
Els esclaus, en canvi, són els febles, els pobres, els malalts,
els no-res, els porucs, els angoixats, i la seva moral es basa en
la compassió, la resignació, la humilitat, l'obediència, la
renúncia... Diu Nietzsche que la moral dels esclaus és dolenta i
menyspreable i només la moral dels senyors és bona i digna.
Reconeix que gran part de la moral vigent és la dels esclaus però
aspira a la subversió de tota la humanitat contra una moral que
només s'ha pogut imposar històricament pel ressentiment dels
esclaus i la seva enveja envers dels forts i dels poderosos.
Els febles han volgut mostrar com a virtuts les seves misèries i
han creat una idea moral que s'oposa totalment a la del «superhome»
i, aquí, el filòsof dóna la culpa de tot això al judaisme, al
cristianisme i a les democràcies. Segons això, el superhome de
Nietzsche ha de substituir Déu i exclama: «Déu és mort i volem que
visca el superhome!». Però qui és i com és aquest superhome de
Nietzsche? És quelcom que sent i gaudeix el seu poder, que pot fer
tot el que li ve de gust, que exerceix un domini total i segur
pertot arreu segons les lleis que li dicta el caprici, que no
accepta valors de solidaritat, essent ell la pròpia norma, una
norma (que com la literatura dels exquisits, dic jo) està per sobre
del bé i del mal.
Per arribar a ser un autèntic superhome, diu Nietzsche, cal ser
impermeable a les llàgrimes d'altri i a tota mena de compassió.
Així, el superhome de Nietzsche té la força dels déus mentre que
l'home senzill s'apropa a les bèsties. Nietzsche, per altra banda,
posa com a ideal de la grandesa humana el món grec i troba la
suprema bellesa en l'harmonia entre el que és dionisíac i el que és
apol·lini. Però el «superhome» Nietzsche porta una vida miserable i
solitària, pateix de mala salut i per aquest motiu el fan fora de
la Universitat de Basilea quan n'és professor. El 1889 sofreix un
col·lapse mental del que ja mai no es recuperarà. Sempre
insatisfet, els anys anteriors, queia aleshores en un túnel sense
sortida. Viu malsons i terrors, resultant d'haver perdut el cap i
fa ximpleries de tota mena. El superhome es comporta com un
animalet salvatge, salvant, és clar, les distàncies, en favor del
segon. Els darrers onze anys de la seva vida ha d'estar tancat en
un manicomi.
El superhome balla amb Zaratustra i xerra amb un Wagner
invisible. La seva vida ascendent es resumeix a apujar-se els
pantalons després d'omplir l'orinal vigilat per l'infermera. Del
superhome no restarà ni la pols. És clar que l'obra perdura puix
interessa a Hitler, a Goering, a Himmler, a les SS... No serà
cremada en els focs nazis de llibres «decadents»...
MIQUEL FERRÀ I MARTORELL
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.