Insultat en el teatre, l'emperador de Roma Luci Domici Nero
Claudi, maleït per tothom per haver vessat tanta sang, no se sent
amb forces per a llevar-se la vida. Demana aleshores als seus
incondicionals servidors el servei de matar-lo i ningú no ho vol
fer.
Fuig després cap al Tíber per sepultar-se en les seves aigües,
però no s'atreveix. Se'n va després a casa de Faó, muntat a cavall
i seguit de quatre dels seus homes, tement a cada passa esser
capturat. Quan és en aquella alqueria, demana novament que el matin
de la forma més dolça possible. I mentre fa que li cavin la
sepultura, repeteix: Quin gran artista perd el món!
Covard fins al darrer moment, en sentir el galop dels guàrdies
del Senat que el venen a cercar, es clava el seu punyal, tot
acabant amb una vida que havia causat la desgràcia del món durant
tretze anys i vuit mesos. Neró, educat des de la seva infantesa a
tocar instruments, a cantar i fer versos, volgué assolir, primer de
tot, la glòria literària. Els millors versificadors de l'imperi es
posaven a les seves ordres i donaven una darrera mà als seus
versos, i després, cantors ambulants anaven pels carrers recitant
aquelles peces. Es proposà escriure en vers la Història de Roma i
la planificà en quatre-cents llibres. Va tenir els seus crítics,
tot i que les seves composicions, amparades per l'ajut que hem
explicat abans, devien esser gairebé perfectes en bellesa i
estètica. El criticaren Vespasià, Anneo Cornuto i d'altres, però no
Sèneca, que era el seu mestre. En els moments més brutals de la
seva vida, com un precedent de Sade, composà versos plens
d'ambició, per exemple quan manà l'incendi de Roma i cantava la
destrucció de Troia o quan després de matar sa mare Agripina,
l'exposà totalment nua i en cantà les virtuts físiques i en censurà
els defectes.
També fou objecte de florit poema el dia que es casà amb un dels
seus esclaus predilectes. Però aquests poemes desaparegueren, puix
ningú no dubtava d'identificar obra i autor. I és que aquest debat
ha existit sempre i existirà sempre. És l'obra literària de la serp
el verí que destil·la? Es pot dissociar la mística literària de
Teresa de Jesús de la seva trajectòria humana? N'hi ha que
criminalitzen obra i autor. N'hi ha que criminalitzen les obres i
n'hi ha que criminalitzen només l'autor. N'hi ha que no
criminalitzen cap de les dues coses. Tot consisteix en saber quina
casta de mirall té al davant l'autor per a reflectir-hi, entre
fantasies nascudes de la seva imaginació, la seva imatge
subliminal. Ara bé, de vegades aquesta imatge apareix
distorsionada, com en els miralls de fira, la qual cosa només
contribueix a llevar versemblança a l'imatge original. El debat
autor/obra és, per tant, etern i això no sorprèn ningú doncs en
aquest tema navegam entre dues aigües, la de la moral i la del
cinisme, iguals de perilloses i plenes d'engolidors. Perilloses com
el mestratge del poeta quan escampa idees tòxiques al marge de la
seva responsabilitat pedagògica.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.