TW
0

Per si no n'hi hagués prou amb els relats autèntics entorn de les atrocitats de la Primera Guerra Mundial, apareix en els quioscs una revista que tindrà gran èxit. El primer número, març de 1923, és ben explícit en la seva editorial d'Edwin Baird: «Weird Tales presenta relats diferents dels que podreu trobar en altres revistes. Relats fantàstics, extraordinaris, grollers de vegades, contant històries anormals i estranyes i, encara més, històries que tallen la respiració. Algunes són de malson. Altres, escrites amb mà de mestre, tracten de temes prohibits...».

Weird Tales, The Unique Magazine, costa vint-i-cinc centaus i els seus autors, els especialistes en weird-fantasy, juguen amb l'alta febre dels que se'n van del boll. Les il·lustracions en portada ens mostren, per exemple, una al·lota que és soterrada viva, una capella convertida en sala de tortures, un monstre que desflora una adolescent, una altra dona jove cremada de viu en viu pel seu ocasional botxí... Els escriptors, la majoria oblidats, deixaren volar les seves neures i frustracions. Scabury Quinn, Genevieve Larsson, Paul Ernst, Arthur J. Burks, Theodore Roscoe... Alguns, però, han restat en la memòria dels especialistes i així, destaquem, H. P. Lovecraft, Robert Howard, C. L. Moore, Clark Ashton Smith, Edmond Hamilton, E. Hoffmann Price... i fins i tot els primers treballs professionals de Tennessee Williams. També cal esmentar que el gran mestre del gènere fou, sens dubte, H. P. Lovecraft, mestre també com a guia i patriarca dels nombrosos joves escriptors que reberen el baptisme de tinta d'impremta a Weird Tales com August Derleth, Robert Bloch o Frank Belknap Long Junior, entre d'altres. Aquesta revista va treure al carrer 279 números i l'autor que hi col·laborà més vegades fou Seabury Quinn, en més de dos-cents. Així i tot, no cerqueu la majoria dels escriptors que hem anomenat als llibres de text anglosaxons sobre literatura ni tampoc als diccionaris enciclopèdics. No hi són. Millor dit, només un cinc per cent. Els altres sembla que mai no han existit i com que la literatura de quiosc també sol esser foragitada de les biblioteques públiques serioses, autors i obres se n'han anat amb una bufada de vent.

Prenguin exemple de tot això aquells que pensen que amb quatre papers es fa la immortalitat literària i pensin que la vida de l'art passa per un sedàs per a la farina més fineta. Tampoc no es creguin aquells que ens conten històries truculentes de sang i fetge que han inventat alguna cosa. La literatura de sang i fetge és més antiga que anar a peu. Tampoc no manca qui confon esser progre amb la idealització de l'atac als drets humans. Però això ja són figues d'un altre paner.