«La literatura cubana actual és molt lliure i molt agressiva,
tant en allò que es diu com en la forma en què es diu». L'escriptor
cubà Abilio Estévez es va referir amb aquestes paraules a la
producció literària actual a l'Illa, en la ponència que va oferir
al marc de la segona jornada, centrada en el panorama literari
cubà, de la III Universitat de Cooperació Internacional.
Estévez, autor de Tuyo es el reino, tot i reconèixer que «és
difícil parlar del que s'escriu a la Illa, ja que es produeix molt
més del que es publica», va voler destacar el «desenfadament» de
les obres dels més joves, «que reflecteixen una manca de compromís
social i polític molt saludable i una despreocupació per
l'autocensura que, en canvi, sí ens va afectar els escriptors de
generacions anteriors».
Segons Abilio Estévez, s'està produint un renaixement de la
literatura cubana en el millor sentit.
L'autor de Tuyo es el reino afegí també que «és una prova
d'heroisme escriure sense saber si es publicarà, sense ànims
d'agradar a ningú ni de ser amable, només pensant en els amics i no
en un públic comercial», fet pel qual va remarcar que a l'Illa de
Cuba no es produeix una literatura comercial.
La mort, la vida o la soledat són, per a aquest escriptor, els
temes de la literatura cubana actual, «els grans temes de sempre
als quals es torna i, dels quals, allò realment important, és com
es veuen des de la societat de l'Illa».
Estévez qualificà la producció cubana actual de «literatura
d'urgència», molt efímera i un substitut al periodisme
inexistent.
Per la seva banda, el professor de la Universitat de Girona Iván
de la Nuez, va tractar ahir el tema de La diàspora cubana, «que
provoca que la literatura de l'Illa estigui dispersa per tot el
món».
En la seva ponència, De la Nuez va afirmar que la dispersió es
produeix també a nivell genèric, ja que la literatura cubana se
centra tant en la novel·la com en la poesia, el teatre o
l'assaig.
Tòpics
De la Nuez va lamentar també el fet que «el mercat editorial
espanyol codifica la cultura de Cuba d'una manera tòpica, cosa que
acostuma els lectors amb uns requisits de carnaval».
«La perla que es oro y fragua». Notes sobre Cuba a la narrativa
espanyola actual, ponència de la professora de la UIB
Maria Payeras i La «Cuba secreta» en la literatura: de Maria
Zambrano a Dulce María Loynaz, temàtica exposada per l'escriptor
Carlos Barbachano, completaren la visió literària de la Cuba de
final de segle.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.