Els resultats del diagnòstic han estat presentats aquest dimecres pels regidors d'Igualtat, Joventut i Drets Cívics, Aligi Molina, i de Funció Pública i Govern Interior, Aurora Jhardi. En total, l'Ajuntament compta amb una plantilla de 2.480 persones, de les quals 1.578 (64%) són homes i 902 (36%) són dones. Cal assenyalar que a l'Àrea de Seguretat Ciutadana un 45% de la plantilla són bombers i policies. Excloent aquesta àrea, el repartiment és de 40% homes i 60% dones.
Les dades també revelen que al moment d'ingrés un 38% de les treballadores té estudis universitaris, mentre que aquest percentatge és del 18% en el cas dels treballadors. Els homes són majoria entre el personal amb un nivell d'estudis inferiors (ESO), (un 29% dels treballadors i un 11% de les treballadores).
Masculinització d’algunes àrees
Segons l'Ajuntament, la distribució per sexes mostra una marcada masculinització d'algunes àrees i una marcada feminització en unes altres. Les àrees més masculinitzades són les vinculades a rols professionals tradicionalment masculins, com a Seguretat Ciutadana (el 90% són homes) i Infraestructures i Accessibilitat (el 79% són homes).
Les més feminitzades són àrees amb competències sobre les polítiques socials: Benestar i Drets Socials (82% són dones) i Igualtat, Joventut i Drets Cívics (77% són dones).
Bretxa salarial
Quant a la diferència entre els sous mitjans, els homes són majoria entre el personal amb uns ingressos en el tram comprès entre els 40.000 i 50.000 euros, amb una bretxa de gènere a favor dels homes de 60 punts. Les desigualtats també es reprodueixen en els complements salarials, en els quals la presència masculina és superior en tots els trams, excepte el de menor quantia.
Tenint en compte que les variables són les mateixes, des de l'Ajuntament han indicat que les diferències s'expliquen perquè homes i dones fan «diferents usos dels temps i els recursos» que incideixen en la seva remuneració. En concret, els homes fan jornades més llargues que les dones (el 80% del personal amb jornades de 40 hores setmanals són homes) i la majoria d'hores extraordinàries (el 90,3% de les persones que realitzaren durant 2016 alguna hora extraordinària foren homes).
En canvi, el 64% d'homes redueixen 1 hora, enfront de només el 16% de les dones, i el 76% de les treballadores tenen reducció d'entre 1 i 9,5 hores. D'altra banda, els homes registren més permisos per deure inexcusable (89% homes) i les dones més permisos per a la realització d'exàmens o altres proves d'aptitud (68% dones).
Conciliació
Finalment, des de Cort han recalcat la «feminització de l'ús de mesures per a la conciliació». Ha gaudit d'un horari de conciliació un 23% de la plantilla, amb un 77% de dones i un 23% d'homes. Així mateix, els permisos i excedències per a cura de familiars els usen les dones de manera destacada.
En aquesta línia, des de l'Ajuntament han considerat que les mesures de conciliació «no fan més que reproduir i perpetuar les desigualtats» perquè «compleixen amb l'objectiu de facilitar a les companyes que, a més del treball, puguin desenvolupar el seu rol reproductiu i de cura».
Primer pas per aplicar polítiques
El regidor d'Igualtat, Aligi Molina, ha subratllat que el diagnòstic és un «primer pas imprescindible per aplicar polítiques innovadores i efectives en matèria d'Igualtat a l'Ajuntament». Aquest Pla, ha assegurat, «ha de tenir màxim rang normatiu i ser d'obligat compliment».
Per la seva banda, Aurora Jhardi ha defensat que «la igualtat ha de ser un principi rector de la política municipal a l'Ajuntament», a més de que consideraria una «contradicció» no posar en marxa un Pla d'Igualtat quan és una exigència que valoren a les empreses que volen contractar amb el consistori.
Aquest dimecres s'ha constituït el Comitè Tècnic que ha de dissenyar el Pla d'Igualtat Intern, integrat per personal tècnic i representants sindicals. Amb la base del Diagnòstic que ja s'ha fet, es preveu que el Pla Intern d'Igualtat estigui dissenyat el setembre de 2018.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.